نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق

2 استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران

چکیده

با توجه به استفاده زیاد سالمندان از تلویزیون و افزایش جمعیت سالمندی در کشور، تلویزیون با ساخت و ارائه برنامه­هایی با محتوا و ساختار مناسب می‌تواند جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال آماده سازد. این پژوهش با هدف دستیابی به راهبردهایی مناسب در رسانه ملی برای سالمندی موفق و فعال انجام شده است. گردآوری اطلاعات با مصاحبه عمیق به روش نمونه‌گیری گلوله برفی است. نمونه آماری منتخب، 36 تن از خبرگان، مشتمل بر مدیران رسانه ملی، استادان دانشگاه، پژوهشگران و کارشناسان و برنامه سازان رسانه ­ای و سالمندی و  روش تجزیه و تحلیل اطلاعات مدل سوات است. پژوهشگر با تجزیه و تحلیل یافته‌ها و با مقایسه نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی)، تهدیدها و فرصت‌ها (عوامل خارجی)، به نتایجی دست یافت که با انجام و رعایت این نکات می‌توان راهکارهای مؤثری در جهت اعمال راهبردهایی برای سالمندی موفق و فعال در رسانه ملی ارائه کرد. مهم‌ترین نتایج عبارت‌اند از: لزوم آسیب‌شناسی جامع در برنامه ­های سالمندی تلویزیون،  لزوم بازنگری در اهداف و ساختارهای برنامه ­های سالمندی تلویزیون، لزوم تشکیل شورای راهبردی سلامت و احیاء آن برای تهیه و تولید برنامه ­های خاص سالمندان و اجرای استراتژی‌های مؤثر، لزوم بازنگری در ساختار نیروی انسانی شبکه­ های سیما، لزوم بهسازی در سیستم‌های فناورانه و فنی سیما، لزوم تشکیل کمیته‌های پژوهشی، تهیه محتوا و تهیه و تولید برنامه در زمینۀ سالمندی موفق و فعال، بررسی و تدوین محتوا برای سالمندان در شبکه‌های سیما، تعامل با سازمان‌ها و نهاهای دولتی و غیردولتی و جذب مشارکت کننده.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Recognition Media Strategies of IRIB (TV) for a Successful and Active Aging

نویسندگان [English]

  • soraya Hashemi 1
  • Ali Rahmanzadeh 2
  • Nowroz Hashemzehi 3

1 پژوهشگر ارشد

2 Assistant Professor, Department of Communication, North Tehran Branch, Islamic Azad University (Corresponding Author)

3 Assistant Professor of Social Communication, Tehran East Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding author

چکیده [English]

Considering the high usage of TV by old people and the growing aging crowd in the country, through producing programs with suitable content and structure may prepare the society for having a successful and active aging. The main goal of the research to achieve the suitable strategies in national media for successful and active aging. Data gathering is done in-depth interviews through snowball sampling. Statistical sample was 36 person selected from experts from national media management, professors, researchers, expert and planners of media and aging. The analysis system is SWOT model. The researcher with analysis of findings and comparing the strength and weakness points (internal factors), the opportunities and challenges (external factors) obtained the results .The most important results: the necessity of reconsidering the goals and structures of aging programs, the necessity of organizing guidelines council to produce special programs for old people and performance of effective strategies, the necessity for reconsidering human resource structures in TV channels, the necessity of improving technological and technical systems in TV, the necessity of organizing research committee, interaction with governmental and non-governmental organizations and foundations and demanding for participants.

کلیدواژه‌ها [English]

  • successful aging
  • active aging
  • strategy
  • TV
  • IRIB
احمدپور، معصومه(1391). بررسی میزان استفاده و رضامندی سالمندان کرمانی از رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و مطبوعات)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
بابایی، نعمت‌الله(1386). «روش‌های موثر آگاه‌سازی رسانه‌ای در حوزه سلامت»، پژوهش­های ارتباطی، شماره 49: 49- 30.
جعفری، طاهره(1397). سالمندان گمنام ـ جایگاه اجتماعی سالمندان در خانواده، تهران: نشر بشارت.
خاشعی، رضا(1395). فرهنگ رسانه­ای و سبک­ زندگی سلامت محور در شهر تهران، مطالعه موردی برای 4 رسانه رادیو، تلویزیون، نشریه و اینترنت، پایان­نامه دکتری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی
خانیکی، هادی(۱۳۸۴). «بنیان‌های مطالعات ارتباط و توسعه ملی در ایران»، فصلنامه علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 28:
خانیکی، هادی(1393). ارتباطات سلامت؛ زمینه­ها و دورنمای آن در توسعه، وب سایت شخصی دکتر خانیکی.
خانیکی، هادی و حبیب راثی تهرانی(1390). «بررسی نگرش مخاطبان درباره تأثیر پیام­های سلامت تلویزیون». فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، شماره 15: 151-187.
زنجری، نسیبه(1397). سالمندی خوب، مروری بر مفاهیم و ابعاد خوب پیر شدن، تهران: مؤسسه راهبردهای بانشستکی صبا.
سند ملی سالمندی کشور(1396). دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور.
شکیبازاده، الهام(1386). «تولید و تاثیر پیام در رسانه‌های جمعی»، پژوهش­های ارتباطی، شماره 49: 28- 10.
صادقی، جواد(1397). «ارائه الکوی روزنامه­نگاری سلامت برای سیمای جمهوری اسلامی ایران»، پایان­نامه کارشناسی‌ارشد، رشته علوم ارتباطات اجتماعی، گرایش روزنامه نگاری، دانشگاه صداوسیما.
عبداللهی، علی(1382). «مبانی تفکر استراتژیک»، نشریه اندیشه صادق، شماره 12و13.
کاویان، مرجان و همکاران(بی‌تا). راهنمای پیشگیری از سود مصرف مواد برای دست‌اندرکاران رسانه‌­های گروهی، دفتر برنامه کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحدد.
محمودی، زهره و همکاران(1393). سبک زندگی، مفاهیم و رویکردها، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
مهدی‌زاده، محمدمهدی(1391). نظریه­های رسانه: اندیشه­های رایج و دیدگاه­های انتقادی، تهران: همشهری.
 
Andrews (2015) ," Telly On" - Older People , Dementia and the Potential of Television, Dementia Services Development Centre, University of Stirling.                                    
Bickmorea, Timothy W., Schulmana, Daniel, & Sidner, Candace (2013). Automated Interventions for Multiple Health Behaviors Using Conversational Agents. Patient Education and Counseling, 92,142-148.
BRAID , Bridging Research in Ageing and Development ( 2012) , ICT & Ageing Scenarios , Seventh Framework Program 
Daft, R.L., Lengel, R.H., & Trevino, L.K. (1987). Message Equivocality, Media Selection, and Manager Performance: Implications for Information Systems. MIS Quarterly, 355-366.
Dumitru, R. C., Burkle, T., Potapov, S., Lausen, B., Wiese, B., & Prokosch, H.-U. (2007). Use and Perception of Internet for Health Related Purposes in Germany: Results of a National Survey. International Journal of Public Health, 52(5), 275-285.
EU (2011). How to promote active aging in Europe , EU support to local and regional actors
Health Communication، Healthy People 2010. Lead Agency: Office of Disease Prevention and Health Promotion.
Fugua , Joy(2012),Prescription TV ( Therapeutic Discourse in The Hospital and at Home ) duke University Press, Durham & London
Hornik، R. «Public Health Communication: Making Sense of Contradictory Evidence.» In R. Hornik (ed.)، Public Health Communication: Evidence For Behavior Change. New York: Erlbaum , 2002.
Kreps، G. L.، and Thornton، B. C. Health Communication: Theory and Practice. (2nd ed.) Prospect Heights، III.: Waveland Press, 1992.
Randolph، W.، and Viswanath، K. (2004). «Lesson learned from public health mass media campaning: Marketing Health in a Crowded Media World». In Annual Review of Public Health
U.S. Department of Health and Human Services. Healthy People 2010: Health Communication. Retrieved March 14,
Stanhope, Marcia. And Lancaster Jeantte(1988), Community health Nursing Process and practice for promoting health. Second Edition, Stlovis: The C.V. mosby Co.
World Population Aging (2015), Department of Economic and Social Affairs Division, UN, New York