راهکارهای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانه‌ای کشور با تأکید بر شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان

حسن خجسته باقرزاده؛ سیاوش صلواتیان؛ محسن فینی زاده بیدگلی

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22085/jrtv.2017.79243.1060

چکیده
  سپهر رسانه‌ای به‌عنوان فضایی متنوع و متکثر از رسانه در حقیقت فضایی رقابتی بین رسانه‌ها است که هر رسانه سعی می‌کند از راههای مختلف جایگاه خود را ارتقاء بدهد، این پژوهش بر آن است که ضمن شناسایی جایگاه رسانۀ ملی به‌عنوان رسانۀ جمهوری اسلامی ایران در سپهر رسانه‌ای کشور، راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانه‌ای کشور با تأکید ...  بیشتر

آسیب های نظام حقوق و‌دستمزد در صنایع خلاق با هدف نگهداشت کارکنان دانشی سازمان های رسانه ای (مورد مطالعه :صدا و سیمای مرکز فارس)

سید مهدی شریفی؛ سعید لشکری؛ مریم ترابی؛ سپیده سیروس کبیری

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، صفحه 33-55

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83834.1075

چکیده
  منابع انسانی دانشی مهم‌ترین قابلیت سازمان در کسب مزیت رقابتی قلمداد می‌شود و سازمان‌ها معتقدند کارکنان اساس بهبود کیفیت و بهره‌وری فرایندهای سازمانی هستند و منابع انسانی در سازمان‌های رسانه‌ای اهمیت دوچندانی دارد. این مقاله به بررسی آسیب‌های نظام حقوق و دستمزد و چگونگی اثرگذاری آن بر عملکرد کارکنان در صنایع خلاق پرداخته است ...  بیشتر

شیوه‌های طراحی شخصیت فانتزی در مجموعه های انیمیشن تلویزیونی(مطالعه‌ی موردی انیمیشن‌های آن‌سوی دیوار باغ و آریو )

احمد سفلایی؛ سهیل خالقی؛ رضا سربخش

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، صفحه 57-78

https://doi.org/10.22085/javm.2020.206480.1426

چکیده
  شخصیت‌پردازی در گونۀ فانتزی تمام خصوصیت‌های شخصیت‌پردازی در روایت‌های رئالیستی را داراست، شخصیت‌ها در فانتزی همانند دیگر گونه‌ها دارای پیشینه، محیط اولیه و حتی عناصری مانند وراثت و خصوصیات فیزیکی هستند؛ عواملی که اثری را به سمت فانتزی پیش می‌برد، لزوماً جنبه‌های فیزیکی شخصیت‌ها نیست. ذهنیات شخصیت اول یک روایت فانتزی معمولاً ...  بیشتر

مطالعه جنبه‌های آموزش غیر مستقیم و بهبود هوش هیجانی کودکان پیش دبستان در مجموعه انیمیشنی دورای جستجوگر

محمدرضا حسنایی؛ معصومه موگویی

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، صفحه 79-108

https://doi.org/10.22085/javm.2020.204426.1414

چکیده
  یادگیری مهارت‌های زندگی و چگونگی مقابله با مسائل و رویدادهای مختلف، نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت انسان‌ها برعهده دارد. این توانایی‌ها که مهارت‌های هوش هیجانی نام گرفته‌اند، می‌توانند در بهبود ارتباطات اجتماعی و کیفیت زندگی افراد نقش بسزایی داشته باشند. امروزه رسانه‌های جمعی ازجمله تلویزیون، ابزار آموزشی مناسبی در جهت افزایش ...  بیشتر

بررسی هویت‌های کودک مطلوب گفتمان انقلاب اسلامی در شبکه کودک سیمای جمهوری اسلامی ایران

رضا فرخ نژاد؛ تژا میرفخرایی

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، صفحه 109-138

https://doi.org/10.22085/javm.2019.202139.1400

چکیده
  کودکان یکی از پربیننده‌ترین و مخاطبان خاص تلویزیون هستند. تلویزیون، به‌دلیل بهره­مندی از جذابیت­های تصویری و قدرت همانندسازی، بر برداشت مخاطب کودک از هویت خود، درونی شدن فرهنگ و الگوهای فکری و رفتاری وی تأثیر می‌گذارد. بنابراین، تنها شبکة تخصصی کودک در ایران انتخاب شد تا قابلیت‌های هویت‌سازی آن مطالعه و به این پرسش‌ پاسخ ...  بیشتر

راه‌کارهای نقش‌آفرینی شبکه سبلان در توسعه اقتصادی استان اردبیل

علی اکبر رزمجو؛ ابراهیم فتحی؛ محمد هندی

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، صفحه 139-162

https://doi.org/10.22085/javm.2020.173434.1257

چکیده
  این پژوهش، با هدف بررسی راهکارهای نقش‌آفرینی شبکة استانی سبلان در توسعة اقتصادی استان اردبیل صورت گرفت. این پژوهش به روش کیفی با ابزار مصاحبه عمیق به جمع‌آوری داده‌ها پرداخته است. جامعة آماری تحقیق شامل کلیه کارشناسان اقتصادی، توسعه‌ای، رسانه‌ای در استان اردبیل بودند که با نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و بعد از 18 مصاحبه محقق ...  بیشتر

شناسایی مؤلفه های کلیدی و پیشران‌های سرگرمی در بستر سیمای جمهوری اسلامی ایران

احسان مرزبان؛ احد رضایان قیه باشی؛ امید جهانشاهی

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، صفحه 163-189

https://doi.org/10.22085/javm.2020.201429.1398

چکیده
  آینده، برآیند و حاصل بر همکنش مؤلفه‌های بسیار زیاد در سیستمی پیچیده و پویاست. گام نخست برای شناسایی تصاویر آینده، شناخت سیستم مورد مطالعه است. منظور از شناخت سیستم مورد مطالعه، مشخص کردن مؤلفه‌های اثرگذار و اثرپذیر در سیستم و تعیین وزن و جایگاه احتمالی هر مؤلفه در ساخت واقعیت‌های بدیل آینده است. در این پژوهش 86 مؤلفه‌ اثرگذار از ...  بیشتر

بازنمایی مصرف در تبلیغات بازرگانی تلویزیون جمهوری اسلامی ایران (شبکه اول و دوم سیما)

سیدرضا نقیب السادات؛ انسیه فرهمندزاد

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، صفحه 191-219

https://doi.org/10.22085/javm.2020.199645.1394

چکیده
  امروزه مصرف ، در حوزۀ بسیار وسیعی به نام سبک زندگی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بعضی از صاحب‌نظران و متفکرانی که در زمینۀ مصرف نظریه‌پردازی کرده‌اند، مصرف را در شکل کلی‌تر، یعنی سبک زندگی در نظر گرفته اند . این پژوهش با هدف شناخت شیوه و نحوۀ انعکاس مصرف در تبلیغات سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. از این‌رو مفهوم مصرف در این ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی پیرنگ انشعابی در سینما و قصه های قرآن کریم

احمدعلی سجادی صدر؛ مرتضی افشاری؛ مهدی پوررضائیان

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، صفحه 221-247

https://doi.org/10.22085/javm.2020.202159.1401

چکیده
  گرچه ظهور پیرنگ‌های مبتنی بر تکرار به دهۀ پنجاه در سینما باز می‌گردد، اما نامی‌که امروزه با آن شناخته می‌شوند در دهۀ اول قرن حاضر توسط دیوید بردول پیشنهاد شده است: «پیرنگ انشعابی»، «دیوید بردول» روایتی را که در آن یک شخصیت در موقعیتی واحد دست به انتخاب‌های مختلف زده ـ و با سرنوشت‌های متفاوتی روبه رو می‌شود ـ و روایت، ...  بیشتر

شناسایی راهبردهای رسانه‌ای سیمای جمهوری اسلامی ایران در سالمندی موفق و فعال

ثریا هاشمی؛ سید علی رحمان زاده؛ نوروز هاشم زهی

دوره 13، شماره 32 ، اسفند 1398، صفحه 249-278

https://doi.org/10.22085/javm.2020.199926.1399

چکیده
  با توجه به استفاده زیاد سالمندان از تلویزیون و افزایش جمعیت سالمندی در کشور، تلویزیون با ساخت و ارائه برنامه­هایی با محتوا و ساختار مناسب می‌تواند جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال آماده سازد. این پژوهش با هدف دستیابی به راهبردهایی مناسب در رسانه ملی برای سالمندی موفق و فعال انجام شده است. گردآوری اطلاعات با مصاحبه عمیق به ...  بیشتر