حسن خجسته باقرزاده؛ سیاوش صلواتیان؛ محسن فینی زاده بیدگلی
چکیده
سپهر رسانهای بهعنوان فضایی متنوع و متکثر از رسانه در حقیقت فضایی رقابتی بین رسانهها است که هر رسانه سعی میکند از راههای مختلف جایگاه خود را ارتقاء بدهد، این پژوهش بر آن است که ضمن شناسایی جایگاه رسانۀ ملی بهعنوان رسانۀ جمهوری اسلامی ایران در سپهر رسانهای کشور، راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور با تأکید ...
بیشتر
سپهر رسانهای بهعنوان فضایی متنوع و متکثر از رسانه در حقیقت فضایی رقابتی بین رسانهها است که هر رسانه سعی میکند از راههای مختلف جایگاه خود را ارتقاء بدهد، این پژوهش بر آن است که ضمن شناسایی جایگاه رسانۀ ملی بهعنوان رسانۀ جمهوری اسلامی ایران در سپهر رسانهای کشور، راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور با تأکید بر شبکههای تلویزیونی فارسیزبان بررسی کند. در پاسخ به این پرسش، پژوهش پیشرو بهصورت کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی انجامگرفته است، دادههای پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با 13 کارشناس، گردآوری و پس از استخراج و کدگذاری، مقولهبندی شده است. درنهایت، در چهار دسته در قالب، ویژگیهای سپهر رسانهای، جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای، رقبای اصلی رسانۀ ملی و نسبت رسانۀ ملی به رقبا در سپهر رسانهای و همچنین راههای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای دستهبندی شد، که حاصل آن پیشنهاد 14 راه برای ارتقاء جایگاه رسانۀ ملی در سپهر رسانهای کشور است.
سید مهدی شریفی؛ سعید لشکری؛ مریم ترابی؛ سپیده سیروس کبیری
چکیده
منابع انسانی دانشی مهمترین قابلیت سازمان در کسب مزیت رقابتی قلمداد میشود و سازمانها معتقدند کارکنان اساس بهبود کیفیت و بهرهوری فرایندهای سازمانی هستند و منابع انسانی در سازمانهای رسانهای اهمیت دوچندانی دارد. این مقاله به بررسی آسیبهای نظام حقوق و دستمزد و چگونگی اثرگذاری آن بر عملکرد کارکنان در صنایع خلاق پرداخته است ...
بیشتر
منابع انسانی دانشی مهمترین قابلیت سازمان در کسب مزیت رقابتی قلمداد میشود و سازمانها معتقدند کارکنان اساس بهبود کیفیت و بهرهوری فرایندهای سازمانی هستند و منابع انسانی در سازمانهای رسانهای اهمیت دوچندانی دارد. این مقاله به بررسی آسیبهای نظام حقوق و دستمزد و چگونگی اثرگذاری آن بر عملکرد کارکنان در صنایع خلاق پرداخته است تا موجبات حفظ و نگهداشت کارکنان، بهویژه کارکنان دانشی فراهم شود و تحقیق پیشرو با این هدف در مرکز صداوسیمای فارس انجام شده است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی است که با نمونهگیری تصادفی از بین 601 نفر از کارکنان و با تعداد 234 نمونه انجام شده و پس از جمعآوری و تحلیل دادهها به کمک آزمون ناپارامتری فریدمن به رتبهبندی آسیبها پرداخته شده است و برای پایایی نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد متغیرهای (عدالت در پرداخت، سطح پرداخت، انگیزش، ارزیابی عملکرد، رابطة سطح پرداخت و تعهد به سازمان، پرداخت براساس عملکرد گروهی و رضایت شغلی) از عواملی است که میتواند آسیبهای جدی در نگهداشت کارکنان سازمان رسانهای ایجاد کند.
احمد سفلایی؛ سهیل خالقی؛ رضا سربخش
چکیده
شخصیتپردازی در گونۀ فانتزی تمام خصوصیتهای شخصیتپردازی در روایتهای رئالیستی را داراست، شخصیتها در فانتزی همانند دیگر گونهها دارای پیشینه، محیط اولیه و حتی عناصری مانند وراثت و خصوصیات فیزیکی هستند؛ عواملی که اثری را به سمت فانتزی پیش میبرد، لزوماً جنبههای فیزیکی شخصیتها نیست. ذهنیات شخصیت اول یک روایت فانتزی معمولاً ...
بیشتر
شخصیتپردازی در گونۀ فانتزی تمام خصوصیتهای شخصیتپردازی در روایتهای رئالیستی را داراست، شخصیتها در فانتزی همانند دیگر گونهها دارای پیشینه، محیط اولیه و حتی عناصری مانند وراثت و خصوصیات فیزیکی هستند؛ عواملی که اثری را به سمت فانتزی پیش میبرد، لزوماً جنبههای فیزیکی شخصیتها نیست. ذهنیات شخصیت اول یک روایت فانتزی معمولاً مهمترین نقش را در شکل گرفتن شخصیت و حتی فانتزی ایفاء میکند. در داستانهای کلاسیک فانتزی مربوط به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم چه در سینما و چه در ادبیات شاهد این هستیم که شخصیت با دغدغهای از پیش شکلگرفته خود را به ورطۀ ناشناختهها سوق میدهد که این امر روانشناختی در قیاس با فانتزی اسطورهای در قرنهای گذشته بسیار متفاوت است. هدف شخصیت در فانتزی مدرن غربی رسیدن به وجود درونی خود است و فانتزی صرفاً مانند یک مرشد نقش گذرگاهی میان خیال و واقعیت را برای شخصیت ایفاء میکند تا شخصیت از این گذرگاه عبور کند. حال سؤال مطرح شده این است که شخصیتهای فانتزی چه تأثیری در روند شکلگیری شخصیتهای انیمیشن دارند. این پژوهش با هدف شناخت خصوصیات و چگونگی طراحی شخصیت در دنیای فانتزی و با روش تحقیقِ مبتنی بر تحلیل روایت صورت پذیرفته است که از این طریق به چگونگی شخصیتپردازی در دو انیمیشن سریالی به نام آریو قهرمان کوچک (محصول کشور ایران) و آن سوی دیوار باغ (محصول کشور امریکا) پرداخته میشود و عناصری که سازندۀ یک شخصیت است در این دو سریال فانتزی موردبررسی قرار میگیرد.
محمدرضا حسنایی؛ معصومه موگویی
چکیده
یادگیری مهارتهای زندگی و چگونگی مقابله با مسائل و رویدادهای مختلف، نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت انسانها برعهده دارد. این تواناییها که مهارتهای هوش هیجانی نام گرفتهاند، میتوانند در بهبود ارتباطات اجتماعی و کیفیت زندگی افراد نقش بسزایی داشته باشند. امروزه رسانههای جمعی ازجمله تلویزیون، ابزار آموزشی مناسبی در جهت افزایش ...
بیشتر
یادگیری مهارتهای زندگی و چگونگی مقابله با مسائل و رویدادهای مختلف، نقش مهمی در پیشرفت و موفقیت انسانها برعهده دارد. این تواناییها که مهارتهای هوش هیجانی نام گرفتهاند، میتوانند در بهبود ارتباطات اجتماعی و کیفیت زندگی افراد نقش بسزایی داشته باشند. امروزه رسانههای جمعی ازجمله تلویزیون، ابزار آموزشی مناسبی در جهت افزایش آگاهی کودکان به حساب میآیند که علاوهبر آموزشهای گوناگون، میتوانند کودکان را تحت تأثیر اطلاعات و مفاهیم ضمنی خود قرار دهند. در این مقاله تأثیر انیمیشن دورای جستوجوگر از جهت آموزشهای غیرمستقیم و نمایش مهارتهای هوش هیجانی، مورد مطالعه قرار میگیرند. بههمین منظور هشت قسمت از این مجموعه انیمیشنی با تکیه بر نظریة یادگیری مشاهدهای آلبرت بندورا و براساس مؤلفههای مدل هوش هیجانی بار ـ آن، بررسی و تحلیل میگردد. نتایج مقاله حاکی از آن است که این مجموعة انیمیشنی دربرگیرندة بازنماییهای مختلفی از مؤلفههای هوش هیجانی است که میتواند در بهبود این مهارتها در کودکان پیشدبستانی مؤثر واقع شود. با توجه به سالهای طولانی پخش این مجموعه و مخاطبان بسیاری که در سطح جهان دارد، به نظر میرسد که بررسی و مطالعة این انیمیشنها در بستر هوش هیجانی، میتواند اطلاعات مفیدی را در جهت ساخت مجموعههای موفق مشابه در کشور خودمان به دست دهد.
رضا فرخ نژاد؛ تژا میرفخرایی
چکیده
کودکان یکی از پربینندهترین و مخاطبان خاص تلویزیون هستند. تلویزیون، بهدلیل بهرهمندی از جذابیتهای تصویری و قدرت همانندسازی، بر برداشت مخاطب کودک از هویت خود، درونی شدن فرهنگ و الگوهای فکری و رفتاری وی تأثیر میگذارد. بنابراین، تنها شبکة تخصصی کودک در ایران انتخاب شد تا قابلیتهای هویتسازی آن مطالعه و به این پرسش پاسخ ...
بیشتر
کودکان یکی از پربینندهترین و مخاطبان خاص تلویزیون هستند. تلویزیون، بهدلیل بهرهمندی از جذابیتهای تصویری و قدرت همانندسازی، بر برداشت مخاطب کودک از هویت خود، درونی شدن فرهنگ و الگوهای فکری و رفتاری وی تأثیر میگذارد. بنابراین، تنها شبکة تخصصی کودک در ایران انتخاب شد تا قابلیتهای هویتسازی آن مطالعه و به این پرسش پاسخ داده شود که برنامههای آن در چه مفصلبندی گفتمانی تولید و پخش میشوند؟ بدینمنظور، ابتدا نظام معنایی گفتمان انقلاب اسلامی و کودک مطلوب آن با رویکرد لاکلائو و موفه از بیانات و مکتوبات رهبران انقلاب اسلامی مفصلبندی و در مرحلة بعدی نظام معنایی برنامههای تلویزیونی شبکه کودک، در بازة زمانی شش ماهه دوم سال 96، تحلیل گفتمان شد. در اندیشة رهبران انقلاب اسلامی، «کودک مطلوب» به معنای پرورش یافتن قوای روحی، جسمی و شکوفایی استعدادهای ذاتی وی است و این مهم بدون توجه به دال مرکزی توحید میسر نمیشود. هویتهای «کودک مؤمن»، «ایرانی»، «انقلابی»، «عالم و فلسفهدان»، «اخلاقمدار»، «تندرست» و «جامعهپذیر» هفت هویت کودک مطلوب گفتمان انقلاب اسلامی را تشکیل میدهند. نتایج نشان میدهد که شبکه به اشکال مختلف، آن هویتها را برساخت کرده است. در مجموع برنامههای تولیدی و تأمینی شبکه، هویت «کودک جامعهپذیر»، «کودک عالم و فلسفهدان»، و «کودک مؤمن»، بهترتیب بیشترین بازنمایی را داشتهاند. در برنامههای تولیدی، بیشترین بازنمایی مربوط به «کودک جامعهپذیر» است و بازنمایی هویت «کودک عالم و فلسفهدان» و «کودک مؤمن» در رتبههای بعدی قرار دارند. لکن برنامهای که منحصراً «کودک انقلابی»، «کودک ایرانی»، «کودک اخلاقمدار»، و «کودک تندرست» را بازنمایی کند، یافت نشد. در برنامههای خارجی بازنمایی هویتهای «کودک جامعهپذیر» و «کودک عالم و فلسفهدان»، بسامد بالایی داشته است. در برنامههای تأمینی داخلی نیز بیشتر هویت «کودک جامعهپذیر»، «کودک مؤمن»، «کودک اخلاقمدار» بازنمایی شده است. کلیپهای پخش شده هم به ترتیب هویتهای «کودک عالم و فلسفهدان»، «کودک مؤمن»، «کودک جامعهپذیر» و «کودک ایرانی» را بازنمایی کردهاند.
علی اکبر رزمجو؛ ابراهیم فتحی؛ محمد هندی
چکیده
این پژوهش، با هدف بررسی راهکارهای نقشآفرینی شبکة استانی سبلان در توسعة اقتصادی استان اردبیل صورت گرفت. این پژوهش به روش کیفی با ابزار مصاحبه عمیق به جمعآوری دادهها پرداخته است. جامعة آماری تحقیق شامل کلیه کارشناسان اقتصادی، توسعهای، رسانهای در استان اردبیل بودند که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بعد از 18 مصاحبه محقق ...
بیشتر
این پژوهش، با هدف بررسی راهکارهای نقشآفرینی شبکة استانی سبلان در توسعة اقتصادی استان اردبیل صورت گرفت. این پژوهش به روش کیفی با ابزار مصاحبه عمیق به جمعآوری دادهها پرداخته است. جامعة آماری تحقیق شامل کلیه کارشناسان اقتصادی، توسعهای، رسانهای در استان اردبیل بودند که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بعد از 18 مصاحبه محقق به اشباع داده رسید و با کدگذاری دادههای بهدستآمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. راهکارهای نقش آفرینی رسانة مورد نظر در توسعة استان اردبیل در مقولات بهدست آمده مورد بررسی و تحلیل واقع گردید. مقولات مربوط به راهکارها و اقدامات عملی شبکه سبلان از منظر پاسخگویان عبارت بودند از؛ بازشناسی و بازتعریف دوباره از رسانه و کارکردهای آن، جذب و تقویت بدنة کارشناسی برنامهسازی، استفاده از تجارب موفق سایر شبکهها، نگاه علمی ـ استراتژیک به برنامهسازی، طرح عمیق مشکلات استان در برنامهسازیها، اطلاعرسانی و خبررسانی اقتصادمحور، جلوگیری از نفوذ نهادها و صاحبان نفوذ، گفتمانسازی نقد عملکرد مدیران، استقلال مالی از بدنه حاکمیت، راهاندازی اتاق فکر اقتصادی در رسانه، طرح دغدغههای متولیان توسعه، برنامهسازی توسعهمحور، مخاطبسنجی درست، شناخت پتانسیلها و ظرفیتهای اقتصادی استان اردبیل، استفاده از قالبهای متنوع برنامهسازی، گفتمانسازی توسعه.
احسان مرزبان؛ احد رضایان قیه باشی؛ امید جهانشاهی
چکیده
آینده، برآیند و حاصل بر همکنش مؤلفههای بسیار زیاد در سیستمی پیچیده و پویاست. گام نخست برای شناسایی تصاویر آینده، شناخت سیستم مورد مطالعه است. منظور از شناخت سیستم مورد مطالعه، مشخص کردن مؤلفههای اثرگذار و اثرپذیر در سیستم و تعیین وزن و جایگاه احتمالی هر مؤلفه در ساخت واقعیتهای بدیل آینده است. در این پژوهش 86 مؤلفه اثرگذار از ...
بیشتر
آینده، برآیند و حاصل بر همکنش مؤلفههای بسیار زیاد در سیستمی پیچیده و پویاست. گام نخست برای شناسایی تصاویر آینده، شناخت سیستم مورد مطالعه است. منظور از شناخت سیستم مورد مطالعه، مشخص کردن مؤلفههای اثرگذار و اثرپذیر در سیستم و تعیین وزن و جایگاه احتمالی هر مؤلفه در ساخت واقعیتهای بدیل آینده است. در این پژوهش 86 مؤلفه اثرگذار از طریق مرور منابع و مصاحبه با صاحبنظران استخراج شد. سپس با رجوع به پنل خبرگی، 34 مؤلفه مهمتر (دارای اثرگذاری بیشتر بر آیندههای صنعت سرگرمی در بستر سیمای جمهوری اسلامی ایران) شناسایی شد؛ پس از آن در یک فرایند دلفی دومرحلهای 16 عامل کلیدی (دارای بیشترین اهمیت و عدمقطعیت در خصوص موضوع پژوهش) احصاء گردید و سرانجام ضمن تحلیل تأثیرات متقابل میان عوامل، 6 نیروی پیشران سازنده بدیلهای احتمالی آینده این صنعت در بستر سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق اجماع خبرگان، تعیین شد. این پیشرانها عبارتند از: «رقابت و تنوع رسانهای»، «سطح رفاه اقتصادی مردم (مخاطبان)»، «توسعه فناوریهای همگرا و تعاملی»، «توان تأمین مالی سیمای ملی»، «روند توسعة صنعت سرگرمی در ایران و جهان» و «فرهنگ سیاسی حاکم بر کشور». همچنین، نقشه اثرگذاری و اثرپذیری مؤلفههای کلیدی و نیز شدت ارتباطات میان آنها با بهرهگیری از نرمافزار میکمک تحلیل و بازشکافی شده است.
سیدرضا نقیب السادات؛ انسیه فرهمندزاد
چکیده
امروزه مصرف ، در حوزۀ بسیار وسیعی به نام سبک زندگی مورد مطالعه قرار میگیرد. بعضی از صاحبنظران و متفکرانی که در زمینۀ مصرف نظریهپردازی کردهاند، مصرف را در شکل کلیتر، یعنی سبک زندگی در نظر گرفته اند . این پژوهش با هدف شناخت شیوه و نحوۀ انعکاس مصرف در تبلیغات سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. از اینرو مفهوم مصرف در این ...
بیشتر
امروزه مصرف ، در حوزۀ بسیار وسیعی به نام سبک زندگی مورد مطالعه قرار میگیرد. بعضی از صاحبنظران و متفکرانی که در زمینۀ مصرف نظریهپردازی کردهاند، مصرف را در شکل کلیتر، یعنی سبک زندگی در نظر گرفته اند . این پژوهش با هدف شناخت شیوه و نحوۀ انعکاس مصرف در تبلیغات سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. از اینرو مفهوم مصرف در این پژوهش مبتنی بر سبک زندگی است و در ادامه از الگوی تقسیمبندی کولین کمپل مبنی بر مصرف مدرن و مصرف سنتی و در نهایت از سلسله مراتب نیازهای مازلو بهعنوان چارچوب نظری استفاده کردیم. سؤال اساسی در این پژوهش این است که تبلیغات بازرگانی در تلویزیون، بیشتر چه نوع مصرفی را نشان میدهد و به دنبال آن، چه سبک زندگیای را ترویج میکند؟ این پژوهش برای پاسخ به این سؤال از روش تحلیل محتوا و روش نمونهگیری تلفیقی با دو تکنیک چند مرحلهای و سهمیهای استفاده کرده است. نمونهها از شبکههای اول و دوم سیما و در سالهای دهه 90 انتخاب شدهاند. نتایج بهدست آمده نشان میدهد مصرف به نمایش درآمده در اغلب پیامهای بازرگانی، مبتنی بر نیازهای ثانویه و شیوۀ زندگی رایج، سبک زندگی مدرن بوده است.
احمدعلی سجادی صدر؛ مرتضی افشاری؛ مهدی پوررضائیان
چکیده
گرچه ظهور پیرنگهای مبتنی بر تکرار به دهۀ پنجاه در سینما باز میگردد، اما نامیکه امروزه با آن شناخته میشوند در دهۀ اول قرن حاضر توسط دیوید بردول پیشنهاد شده است: «پیرنگ انشعابی»، «دیوید بردول» روایتی را که در آن یک شخصیت در موقعیتی واحد دست به انتخابهای مختلف زده ـ و با سرنوشتهای متفاوتی روبه رو میشود ـ و روایت، ...
بیشتر
گرچه ظهور پیرنگهای مبتنی بر تکرار به دهۀ پنجاه در سینما باز میگردد، اما نامیکه امروزه با آن شناخته میشوند در دهۀ اول قرن حاضر توسط دیوید بردول پیشنهاد شده است: «پیرنگ انشعابی»، «دیوید بردول» روایتی را که در آن یک شخصیت در موقعیتی واحد دست به انتخابهای مختلف زده ـ و با سرنوشتهای متفاوتی روبه رو میشود ـ و روایت، نتایج حاصله از آن «انتخاب» را به نمایش میگذارد پیرنگ «انشعابی» مینامد. این نوع از پلات انواع و اشکال گوناگونی را دارا است. این مقاله تلاش میکند تا با بهرهگیری از روش «تحلیل روایت»، ضمن معرفی انواع پیرنگهای انشعابی و خصوصیات هر یک، نشان دهد که چنین پیرنگی نیز در قرآن وجود دارد گرچه پیرنگ انشعابی بکار رفته در قرآن کارکردی متفاوت از قرینه سینمایی خود یافته است. اگر در سینما این پیرنگ بکار گرفته میشود تا نشان دهد که شخصیت اصلی با چه امکانات و احتمالاتی روبه رو است در قرآن این پیرنگ جنبهها، ابعاد و ساحتهای مختلف یک موضوع و شخصیت را به تصویر میکشد.
ثریا هاشمی؛ سید علی رحمان زاده؛ نوروز هاشم زهی
چکیده
با توجه به استفاده زیاد سالمندان از تلویزیون و افزایش جمعیت سالمندی در کشور، تلویزیون با ساخت و ارائه برنامههایی با محتوا و ساختار مناسب میتواند جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال آماده سازد. این پژوهش با هدف دستیابی به راهبردهایی مناسب در رسانه ملی برای سالمندی موفق و فعال انجام شده است. گردآوری اطلاعات با مصاحبه عمیق به ...
بیشتر
با توجه به استفاده زیاد سالمندان از تلویزیون و افزایش جمعیت سالمندی در کشور، تلویزیون با ساخت و ارائه برنامههایی با محتوا و ساختار مناسب میتواند جامعه را برای داشتن سالمندی موفق و فعال آماده سازد. این پژوهش با هدف دستیابی به راهبردهایی مناسب در رسانه ملی برای سالمندی موفق و فعال انجام شده است. گردآوری اطلاعات با مصاحبه عمیق به روش نمونهگیری گلوله برفی است. نمونه آماری منتخب، 36 تن از خبرگان، مشتمل بر مدیران رسانه ملی، استادان دانشگاه، پژوهشگران و کارشناسان و برنامه سازان رسانه ای و سالمندی و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات مدل سوات است. پژوهشگر با تجزیه و تحلیل یافتهها و با مقایسه نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی)، تهدیدها و فرصتها (عوامل خارجی)، به نتایجی دست یافت که با انجام و رعایت این نکات میتوان راهکارهای مؤثری در جهت اعمال راهبردهایی برای سالمندی موفق و فعال در رسانه ملی ارائه کرد. مهمترین نتایج عبارتاند از: لزوم آسیبشناسی جامع در برنامه های سالمندی تلویزیون، لزوم بازنگری در اهداف و ساختارهای برنامه های سالمندی تلویزیون، لزوم تشکیل شورای راهبردی سلامت و احیاء آن برای تهیه و تولید برنامه های خاص سالمندان و اجرای استراتژیهای مؤثر، لزوم بازنگری در ساختار نیروی انسانی شبکه های سیما، لزوم بهسازی در سیستمهای فناورانه و فنی سیما، لزوم تشکیل کمیتههای پژوهشی، تهیه محتوا و تهیه و تولید برنامه در زمینۀ سالمندی موفق و فعال، بررسی و تدوین محتوا برای سالمندان در شبکههای سیما، تعامل با سازمانها و نهاهای دولتی و غیردولتی و جذب مشارکت کننده.