سیاست ـ سرگرمی در شبکه ماهواره‌ای «من و تو» تحلیل گفتمان انتقادی پنج فیلم مستند

فرزانه نزاکتی رضاپور؛ مصطفی اسدزاده

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، صفحه 9-30

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88638

چکیده
  سیاست ـ سرگرمی را می‌توان نوع جدیدی از ارتباطات سیاسی به شمار آورد که در قالب‌هایی مانند طنز سیاسی، فیلم مستند و نمایش تلویزیونی نمود می‌یابد. در این مقاله، به تحلیل نمونه‌هایی از سیاست - سرگرمی در شبکۀ ماهواره‌ای «من و تو» پرداخته‌ایم. بدین منظور، پنج فیلم مستند این شبکه («از تهران تا قاهره»، «37 روز»، «رضاشاه»، ...  بیشتر

بررسی نقش قابلیت‌های فناوری در پیاده‌سازی موفق نوآوری باز در حوزه IPTV سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

امیر حاتمی؛ طاهر روشندل اربطانی؛ سید مهدی شریفی؛ بهروز قلیچ لی

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، صفحه 31-52

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88643

چکیده
  هدف از این مقاله بررسی نقش قابلیت ­های فناوری در پیاده ­سازی موفق نوآوری باز در حوزه IPTV سازمان صداوسیما است. به دلیل جدید بودن تحقیقات در این حوزه به­ خصوص در ایران، این تحقیق از نوع پژوهش­ های توسعه‌ای است. روش مورد استفاده در این تحقیق، ترکیبی از کیفی و کمی است. در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان حوزه IPTV در صداوسیما شامل معاون، مشاورین ...  بیشتر

سبک ماکیومنتری؛ از دگرگونی فرم مستند تا واژگونی ادعای بازنمایی واقعیت

شهاب اسفندیاری؛ نیما کاویان

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، صفحه 53-76

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88645

چکیده
  نظریه‌پردازان مطالعات فیلم در مورد  فیلم «مستند» تعاریف و دیدگاه‌های مختلفی داشته‌اند. عوامل گوناگون فرهنگی و اجتماعی در دوره‌های مختلف تاریخی باعث به‌وجود آمدن پیش‌فرض‌های متفاوتی دربارۀ فیلم مستند شده و انتظارات مختلفی از این فرم سینمایی و تلویزیونی پدید آورده و روند تحولات آن‌ را تحت تأثیر قرار داده است. ازجمله این ...  بیشتر

تحلیل استعاره‌های مفهومی مناظره‌های تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری سال 1396

مهدی نجف زاده؛ سمانه شفیع زاده برمی

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، صفحه 77-103

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88646

چکیده
  درجریان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم سه مناظره انتخاباتی تلویزیونی در حوزه ­های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از سوی رسانه ملی برگزار شد.در هریک از این مناظرات هر شش نامزد انتخاباتی دو جناح اصلی اصولگرا و اصلاح طلب به بیان دیدگاه ­های خود به صورت همزمان پرداختند.در نوشتار حاضر با استفاده از نظریه استعاره مفهومی به دنبال پاسخ به این ...  بیشتر

شیوه‌های استفاده از بازی‌های سنتی و بومی ایرانی در تولید مسابقات رادیویی

ویدا همراز؛ الهام السادات حسینی؛ معصومه اسمعیل نژاد

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، صفحه 105-132

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88649

چکیده
  بازی ­های سنتی، بخشی از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت میان افراد یک گروه به‌خوبی نمایش داده­ می ­شود. در میان برنامه‌های رادیویی مسابقه­ های رادیویی هم با تکیه بر همین اصل تولید می‌شوند. هدف این تحقیق آن است که به برنامه‌سازان رادیویی شیوه استفاده از بازی‌های سنتی را برای نوآوری در طراحی مسابقات رادیویی یادآوری ...  بیشتر

دیپلماسی عمومی برای کودکان: مطالعه موردی پویانمایی های والت دیزنی

فؤاد ایزدی؛ ابراهیم شمشیری

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، صفحه 133-158

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88651

چکیده
  «دیپلماسی عمومی برای کودکان» یا «دیپلماسی کودکان»، اقدامات و برنامه‌های دیپلماسی عمومی است که با هدف اثرگذاری بر روی کودکان طراحی و اجرا می‌شوند. بخشی از اهمیت دیپلماسی کودکان از جهت اثرات بلندمدت و عمیق آن است. تصورات و دیدگاه‌های اولیه از هر کشور، دولت و یا ملت که در ذهن کودکان دیگر کشورها ایجاد شود، مقدمه لازم برای ...  بیشتر

راهکارهای مقابله با موانع کاربرد زبان‌های محلی و شکل گیری هویت قومی در شبکه‌های استانی صداوسیما

هادی ابراهیمی کیاپی؛ فاطمه عامریان

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، صفحه 159-181

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88735

چکیده
  هویت های قومی و نسبت آن با هویت ملی یکی از مسائل اساسی در کشورهای چند قومیتی به شمار می‌آید که می‌تواند بر روی همبستگی و انسجام ملی در این کشورها تاثیر بگذارد. حفظ و ترویج عناصر فرهنگی اقوام مختلف کشور از مهمترین اهداف راه‌اندازی شبکه‌های استانی صداوسیما بوده است. با وجود این، کاربرد گونه‌های زبانی بومی در این شبکه‌ها همواره با ...  بیشتر

بازنمایی زنان چادری در سریال‌های تلویزیونی ایران

مهدخت بروجردی علوی؛ سید محمد مهدی زاده؛ محسن شاکری نژاد

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، صفحه 183-207

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88739

چکیده
  یکی از کارکردهای اساسی رسانه‌ها، بازنمایی واقعیت‌های جهان خارج برای مخاطبان است. تصویری که ما به‌مثابه یک مخاطب از پدیده‌های مختلف داریم، در موارد زیادی ناشی از تجربه مواجهه با گزارش‌ها و تصاویری است که به‌وسیله رسانه‌ها ارائه شده است. چادر به‌عنوان حجاب برتر مورد نظر دین مبین اسلام، یک پدیده فرهنگی در حوزة پوشش زنان است که در ...  بیشتر

انواع طنز و شیوه دوبله آن در انیمیشن زوتوپیا(شهر حیوانات) براساس مدل مارتینز سیرا

فروزان ده باشی شریف؛ سیده فاطمه میرافضلی

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، صفحه 209-225

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88993

چکیده
  مقاله پیش‌رو پژوهشی در زمینه شناسایی و بررسی راهبردهای ترجمۀ طنز در دوبله پویانمایی زوتوپیا است. برای شناسایی طنز از دسته‌بندی برگر (2010) و برای تشخیص عناصر مطرح در طنز از مدل مارتینز (2005) و برای شناسایی راهبردهای ترجمۀ طنز از مدل دلاباستیتا (1998) استفاده شده است. پس از تشخیص آیتم‌های طنزآمیز پویانمایی زوتوپیا در قالب طنز کلامی و طنز ...  بیشتر

جلوه‌های بی‌ادبی کلامی در تلویزیون در چارچوب نظریة گفتمان کالپپر مطالعه موردی: سریال «مادرانه»

زهرا نامور

دوره 13، شماره 29 ، خرداد 1398، صفحه 227-252

https://doi.org/10.22085/javm.2019.88749

چکیده
  وجهه، خود انگارة عمومی است که هر فرد برای خود قائل است. وجهه، عبارت ­است از احترامی که هر فرد برای خود و آبروی خود قائل است. از طرفی، ادب توجه به وجهة طرف گفت­وگو در طول مکالمه و در مقابل، بی­ادبی تهدید وجهه است. کالپپر (2011) در نظریة گفتمان خود به راهکارهای اعمال بی‌ادبی براساس سه نوع وجهة فردی، رابطه‌ای، اجتماعی و دو نوع حقوق اجتماعی ...  بیشتر