نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی دانشگاه شاهد دانشکده هنر
2 استادیار گروه نقاشی - دانشکده هنر دانشگاه شاهد (نویسنده مسئول)
3 استادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه شاهد
چکیده
گرچه ظهور پیرنگهای مبتنی بر تکرار به دهۀ پنجاه در سینما باز میگردد، اما نامیکه امروزه با آن شناخته میشوند در دهۀ اول قرن حاضر توسط دیوید بردول پیشنهاد شده است: «پیرنگ انشعابی»، «دیوید بردول» روایتی را که در آن یک شخصیت در موقعیتی واحد دست به انتخابهای مختلف زده ـ و با سرنوشتهای متفاوتی روبه رو میشود ـ و روایت، نتایج حاصله از آن «انتخاب» را به نمایش میگذارد پیرنگ «انشعابی» مینامد. این نوع از پلات انواع و اشکال گوناگونی را دارا است. این مقاله تلاش میکند تا با بهرهگیری از روش «تحلیل روایت»، ضمن معرفی انواع پیرنگهای انشعابی و خصوصیات هر یک، نشان دهد که چنین پیرنگی نیز در قرآن وجود دارد گرچه پیرنگ انشعابی بکار رفته در قرآن کارکردی متفاوت از قرینه سینمایی خود یافته است. اگر در سینما این پیرنگ بکار گرفته میشود تا نشان دهد که شخصیت اصلی با چه امکانات و احتمالاتی روبه رو است در قرآن این پیرنگ جنبهها، ابعاد و ساحتهای مختلف یک موضوع و شخصیت را به تصویر میکشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of the Forking-Path Plot in Cinema and Quran Tales
نویسندگان [English]
- Ahmad Ali Sajjadi Sadr 1
- Morteza Afshari 2
- Mehdi Pourrezaian 3
1 Ph.D student of the Analytic History of Islamic art , Art faculty ,Shahed University
2 Assistant Professor of Painting Department, Art fcaulty, Shahed University (Corresponding Author)
3 Assistant Professor at Department of Art Research, Art Faculty, Shahed University
چکیده [English]
Although the emergence of iterative structures in the cinema returns to the eighties, but the name that is known today, In the first decade of this century has been suggested by David Bordwell: “Forking-path plot”. This type of plot shows a character in a single position making different choices - or faces different chances - and the narrative presents the results of that choice. Forking-path narrative has different types and forms.This article tries to take advantage of using "narrative analysis" to introduce the types and characteristics of each forking-path structures, and show that such a structure exists in the Quran. Forking-path structure used in the Qur'an has a different function than its cinematic counterpart. If this structure is used in cinema to show that the main character is faced with both opportunities and possibilities, in the Qur'an, the structure shows aspects, dimensions and different aspects of a subject and character.
کلیدواژهها [English]
- forking-path structure
- iteration
- Qur'an
- Story of Moses
- point of veiw
- cinematic narrative