نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری فرهنگی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران(نویسنده مسئول).
3 استادیار رشته خط مشی گذاری عمومی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
چکیده
رسانه ملی به عنوان رسانهای پرمخاطب، تاثیراتی گسترده بر فرهنگ مصرف مخاطبین خود دارد. از این رو لازم است طی فرایندی تاثیرات محتمل تولیدات این رسانه، پیش از تولید مورد شناسایی قرار گرفته و اقدامات مقتضی در جهت کنترل و کاهش تاثیرات نامطلوب و تقویت تاثیرات مطلوب صورت گیرد که به این فرایند، اثرسنجی گفته می شود. به منظور اثرسنجی محتوای تولیدات، در گام نخست باید به طراحی چارچوب اثرسنجی اقدام نمود. لذا این پژوهش به دنبال ارائه چارچوب اثرسنجی برنامههای رسانه ملی بر فرهنگ مصرف است.
چارچوب اثرسنجی پژوهش حاضر، در قالب بازبینهی(چک لیست) اثرسنجی ارائه شده است. برای این منظور در ابتدا الگوی تاثیرات محتوای رسانه معرفی و سپس با روش تحلیل مضمون، ابعاد فرهنگ مصرف با توجه به منابع دینی و لاتین ارائه گردید. سپس با استفاده از روش دلالت پژوهی، فهرست اولیه نقاط قابل بررسی که تاثیرات محتمل محتوای رسانه بر فرهنگ مصرف است، تولید گردید. این فهرست اولیه شامل 51 نقطه قابل بررسی بود که با توجه به مراحل پیشنهادی استافل بیم در طراحی بازبینه، در چهارده طبقه و سه کلان طبقه دسته بندی و سپس تشریح گردید و کابرد و اعتبار آن مورد تایید قرار گرفت. در پایان این پژوهش نیز به فرایند پیشنهادی اجرای اثرسنجی با محوریت بازبینه اشاره گردید.
اثرسنجی برنامههای رسانهملی با محوریت بازبینهی تولیده شدهی این پژوهش، میتواند تنبه مدیران، برنامهسازان و ناظران تولید در رسانهملی را نسبت به تاثیرات محتوا بر فرهنگ مصرف بیشتر نموده و به آنان در کاهش تاثیرات نامطلوب و تقویت تاثیرات مطلوب یاری رساند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Design a framework to assess the effect of the content of national media programs on consumption culture
نویسندگان [English]
- Majid Mohammadzamani 1
- Shahla Bagheri Meyab 2
- Sayyed Mojtaba Emami 3
1 Ph.D. candidate in Cultural Policy, Department of Sociology, Faculty of Humanities, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Humanities, Kharazmi University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
3 Assistant Professor of Public Policy, Department of Public Administration, Faculty of Islamic Studies and Management, Tehran, Imam Sadiq (AS) University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The national media has a wide effect on the consumption culture of its audience. Therefore, during the process, the possible effects of the products of this media are identified before production to control and reduce the undesirable effects, which is called effect assessment. In order to assess the media content effect, in the first step, the effect assessment framework must be designed. Therefore, this study seeks to provide a framework for assessing the effect of national media programs on consumption culture.
The effect assessment framework of the present study is presented in the form of a checklist. For this purpose, first the model of the content media effects was introduced and then by theme method, the dimensions of consumption culture with respect to religious and Latin sources were presented. Then, using the implication method, the initial list of checkpoints which are the possible media effects on consumption culture, was produced. This initial list consisted of 51 checkpoints, which according to the proposed steps of Stufflebeam in checklist design, were classified into 14 floors and 3 macro-floors and then described and its use and validity were approved. Then, the proposed process of effect assessment with reference to the checklist was mentioned
Effect assessment of national media programs with the focus of the checklist produced in this study can increase the attention of managers, programmers and supervisors in the national media to the effects of content on consumption culture and help them reduce undesirable effects and reinforce the desired effects.
کلیدواژهها [English]
- media effect
- effect analysis
- . consumption culture
- . national media
- implication study method
- checklist