1. طراحی چارچوب تحلیل اثر محتوای برنامه های رسانه ملی بر فرهنگ مصرف

مجید محمد زمانی؛ شهلا باقری میاب؛ سید مجتبی امامی

دوره 15، شماره 37 ، بهار 1400، صفحه 9-40

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.256335.1641

چکیده
  رسانه ملی به عنوان رسانه‌ای پرمخاطب، تاثیراتی گسترده بر فرهنگ مصرف مخاطبین خود دارد. از این رو لازم است طی فرایندی تاثیرات محتمل تولیدات این رسانه، پیش از تولید مورد شناسایی قرار گرفته و اقدامات مقتضی در جهت کنترل و کاهش تاثیرات نامطلوب و تقویت تاثیرات مطلوب صورت گیرد که به این فرایند، اثرسنجی گفته می شود. به منظور اثرسنجی محتوای ...  بیشتر

2. ظرفیت‌های دستور روایت تزوتان تودوروف در تحلیل پیرنگ سریال‌های داستانی (با مطالعه موردی سریال «چیزهای عجیب»)

علی اکبر شعیبی؛ مسعود نقاش‌زاده

دوره 15، شماره 37 ، بهار 1400، صفحه 41-62

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.220665.1494

چکیده
  رویکرد ساختاری در مطالعات روایت و خصوصاً آثار ادبی و نمایشی، امکان کشف الگوهای پنهان ساختاری و زمینه‌های شناخت سازوکارهای درونی و نحوه‌ی ساخت این آثار را فراهم می‌آورد. این جستار به مطالعه کاربرد ظرفیت‌های الگوی روایت تودوروف در تحلیل و طراحی پیرنگ سریال‌های داستانی می‌پردازد و مسئله اصلی آن کاوش در کاربرد یکی از الگوهای ساختاری ...  بیشتر

3. از تصویر‏سازی ذهنی تا عینیت بخشی در جهان فیلم‌های پویانمایی بر اساس نظریه گیرایش مادی

فائزه دادگرآزاد؛ پیام زین العابدینی؛ رامتین شهبازی

دوره 15، شماره 37 ، بهار 1400، صفحه 63-94

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.258743.1655

چکیده
  دکوپاژ را جدا از اصول شناخته­شده می­توان به‏منزله شیوۀ بیانی انحصاری میان کارگردان و اثر شناخت؛ به‌گونه­ای که فراتر از فن، وضعیتی را پیش از قواعد و چارچوب­های قراردادی میان کارگردان و روایت متنی ایجاد می‌کند. این پژوهش باهدفی بنیادین اجراشده و مسئله­ اصلی، بررسی عملکردی است که فرایند دکوپاژ از آن برای عینیت بخشیدن تخیلات ...  بیشتر

4. مدل‌سازی اثرات جذابیت تبلیغ افراد مشهور در اثرگذاری تبلیغات برند: مطالعه صفحات اینستاگرامی تجارت اجتماعی

بهناز کوشا؛ احتشام رشیدی؛ ابوالفضل دانایی

دوره 15، شماره 37 ، بهار 1400، صفحه 95-131

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.258762.1660

چکیده
  شبکه‌های اجتماعی هم‌زمان با رشد و پویایی فضای مجازی، فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی را برای ارتباط مخاطب فراهم آورده و بستری فراهم کرده‌اند که روابطی تعاملی و متقابل شکل گیرد. در این میان حمایت چهره‌ها (سلبریتی) و افراد مشهور به یک روش محبوب در رسانه‌های سنتی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. بنابراین تحقیق پیش‌رو به بررسی اثرات جذابیت ...  بیشتر

5. مطالعه تطبیقی پوشش خبری بحران کرونا در شبکه‌ خبر و بی‌بی‌سی‌ فارسی

علی احمدی؛ سید محسن عسگرزاده؛ ریحانه مفیدی

دوره 15، شماره 37 ، بهار 1400، صفحه 133-162

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.253964.1629

چکیده
  شیوع ویروس کووید 19 و ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق دربارۀ شرایط بیماری و آگاهی‌بخشی به مردم، اهمیت رسانه‌ها، به‏ویژه رسانه‌های جمعی را در مدیریت این بحران نوپدید بیش از پیش نشان داد. این مطالعه با هدف شناخت شیوۀ پوشش خبری شیوع کووید 19 در شبکۀ خبر صدا‏و‏سیما و شبکۀ بی‌بی‌سی فارسی، به راهبردهای رسانه‌های خبری در مواجهه اولیه با این ...  بیشتر

6. نقش و جایگاه فناوری‌های نوین ارتباطی در چابک‌‏سازی فرایندهای تولید رادیو ـ تلویزیونی (مطالعه موردی: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)

مینو تشکری؛ محمد دادگران؛ اکبر نصراللهی

دوره 15، شماره 37 ، بهار 1400، صفحه 163-196

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.210834.1455

چکیده
  رقابت‌پذیری رسانه در سپهر رسانه‌ای ملی و فراملی، ارتباط نزدیکی با سرعت و چابکی رسانه دارد. این سرعت و چابکی در درجۀ اول باید در فرایندهای تولید رادیویی ـ تلویزیونی قابل‌مشاهده باشد. فناوری نوین ارتباطی با هوشمندسازی سیستم رسانه‌ای و فرایندهای تولید جاری و آتی آن، ابزاری برای چابک­سازی هستند. پژوهش پیش­رو تلاش دارد با استفاده ...  بیشتر

7. تحلیل گفتمان سایت‌ خبری بی‌بی‌سی فارسی در پوشش اخبار «کاهش تعهدات برجامی ایران»

حسن قاسمی؛ لیلا نیرومند؛ آنی میرزاخانیان

دوره 15، شماره 37 ، بهار 1400، صفحه 197-232

http://dx.doi.org/10.22085/javm.2021.276959.1720

چکیده
  یک سال پس از خروج آمریکا از توافقنامه برجام، شورای عالی امنیت ملی ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اجرای برخی اقدامات در چارچوب این تهعدنامه را متوقف می‌کند. سایت های خبری گوناگون که به پوشش اخبار مربوط به ایران می‌پردازند، در راستای مواضع و بر اساس گفتمان خود، اخبار کاهش تعهدات برجامی ایران را پوشش دادند که هدف این پژوهش تحلیل ...  بیشتر