عباس کریمیان؛ سید محمد مهدی موسوی مهر؛ علی اصغر باقرزاده
چکیده
مفهوم خدا و توحید، از مفاهیم بنیادین و سنگ بنای مفاهیم اعتقادی است؛ اما درک صحیح از «خداباوری» و مفاهیمی کلیدی آن برای کودکان دورۀ پیشعملیاتی آسان نیست، چراکه این مفاهیم انتزاعی است. رسانۀ ملی با اتخاذ شیوههای مناسب و در اختیار داشتن ظرفیتهای عظیم آموزشی و تربیتی ازجمله شبکههای تخصصی کودکان میتواند نقش اساسی داشته باشد. ...
بیشتر
مفهوم خدا و توحید، از مفاهیم بنیادین و سنگ بنای مفاهیم اعتقادی است؛ اما درک صحیح از «خداباوری» و مفاهیمی کلیدی آن برای کودکان دورۀ پیشعملیاتی آسان نیست، چراکه این مفاهیم انتزاعی است. رسانۀ ملی با اتخاذ شیوههای مناسب و در اختیار داشتن ظرفیتهای عظیم آموزشی و تربیتی ازجمله شبکههای تخصصی کودکان میتواند نقش اساسی داشته باشد. در این پژوهش دادهها از طریق روش اسنادی و مصاحبۀ نیم ساختیافته از کارشناسان مربوط گردآوریشده و سپس از طریق روش تحلیل تفسیری و تحلیل مضمون، موردبررسی قرارگرفتهاند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که برای تقویت خداباوری در کودک 4 -7 ساله میتوان سه دسته از روشهای شناختی، عاطفی و رفتاری پیشنهاد داد. عینیسازی مفهوم خدا، الگوسازی، تلقین انگارهها و نمادسازی ذیل راهکارهای دسته شناختی قرار دارند. ایجاد جاذبهها، از بین بردن عوامل دافعۀ خداباوری و استفاده از الگوهای روابط انسانی عاطفی ناظر به راهکارهای عاطفی هستند. قراردادن کودک در فضاهای معنوی و روحبخش توسط رسانه، استفاده از الگوهای رفتارساز و تمرین عملی مناسک ساده دینی از طریقه رسانه به تقویت بعد رفتاری میپردازند.
زیبا کاظم پور؛ حسین عابددوست
چکیده
مجموعهای از لوگوهای (آرم/ نشانهنوشت) تلفیقی فیلم کودک که ترجمۀ فیلمهای غیره فارسی هستند، نشانههای تصویری و نوشتاری را دربر میگیرند. پرسش اصلی مقالۀ پیشرو این است که رابطۀ بینامتنیت میان لوگوی فارسی و نیز غیره فارسی فیلم کودک چگونه است و حضور نشانههای تصویری و نمادین در این آثار با محتوای فیلم مرجع ...
بیشتر
مجموعهای از لوگوهای (آرم/ نشانهنوشت) تلفیقی فیلم کودک که ترجمۀ فیلمهای غیره فارسی هستند، نشانههای تصویری و نوشتاری را دربر میگیرند. پرسش اصلی مقالۀ پیشرو این است که رابطۀ بینامتنیت میان لوگوی فارسی و نیز غیره فارسی فیلم کودک چگونه است و حضور نشانههای تصویری و نمادین در این آثار با محتوای فیلم مرجع چه ارتباطی دارد. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است. روش گردآوری مطالب کتابخانهای از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی است. تجزیه تحلیل دادهها کیفی است. نتایج تحقیق نشان میدهد، بینامتنیت ِقوی میان زبان فارسی و محتوای فیلم و لوگوی فارسی فیلم وجود دارد. رابطۀ بینامتنیت ضعیف و قوی میان طراحی عنوان فارسی و غیره فارسی این آثار ازنظر ارتباط رنگ و فرم قابل بررسی است. نشانههای تصویری و رنگها در لوگوهای فارسیِ فیلم برگرفتگی و ارجاع مستقیم به محتوای فیلم دارند. اغلب طراحان نامهای فیلم فارسی، گرایش به تصویریکردن و کاربرد عناصر زیاد در طراحی لوگوی فیلم را نشان میدهند این در حالی است که نمونههای غیره فارسی برخورد حداقل و مینیمال نسبت به کاربرد نشانههای تصویری دارند.
شعیب حسینی؛ محمدرضا احمدزاده
چکیده
برنامههای عروسکی گونۀ پرمخاطبی از برنامههای تلویزیونی هستند. از این برنامهها شخصیتهای عروسکی محبوبی ایجاد شدهاند که در ذهن بینندگان باقی ماندهاند و مخاطبان بسیاری از طیف کودک و بزرگسال به برخی از این عروسکها علاقهمند شدهاند. از این جمله میتوان عروسکهای کلاهقرمزی و جنابخان را نام برد. چگونگی ...
بیشتر
برنامههای عروسکی گونۀ پرمخاطبی از برنامههای تلویزیونی هستند. از این برنامهها شخصیتهای عروسکی محبوبی ایجاد شدهاند که در ذهن بینندگان باقی ماندهاند و مخاطبان بسیاری از طیف کودک و بزرگسال به برخی از این عروسکها علاقهمند شدهاند. از این جمله میتوان عروسکهای کلاهقرمزی و جنابخان را نام برد. چگونگی ایجاد این محبوبیت و عوامل مؤثر بر آن، سؤالی است که بر اساس آن، پژوهش حاضر شکل گرفته است. هدف از این پژوهش آن است که ضمن بررسی عوامل مختلف ایجاد محبوبیت برای عروسکهای تلویزیونی در بین مردم و بینندگان، میزان و اولویتبندی این عوامل در نگاه مخاطبان مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. روش این پژوهش شامل دو مرحله است. اول، پیمایش جهت نظرسنجی از مخاطبان درباره علل جذابیت عروسکها و سپس مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با افراد خبره و متخصص در این زمینه، در راستای بررسی علل و انگیزههای موجود در نظرات مردمی. لذا در ابتدا برای رسیدن به اهداف موردنظر، با توجه به میزان تداوم در تولید، پخش و ارتباط با مخاطبان در سالهای اخیر، دو عروسک کلاهقرمزی و جنابخان بهعنوان نمونۀ موردمطالعۀ این پژوهش انتخاب شدند. دادههای بهدستآمده نشان میدهند که عوامل متعددی از ویژگیهای فنی و هنری تا گروه تولید و شرایط پخش بر محبوبیت عروسک تلویزیونی اثرگذار میباشند اما اینگونه برداشت میشود که اکثر مردم محتوای برنامه عروسکی را نسبت به شکل و شمایل عروسک در اولویت قرار دادهاند و همچنین میتوان گفت که آنچه مردم میشنوند از اهمیت ویژهتری برخوردار است. درنتیجه، این اهمیت قابلتوجه که مردم برای صداپیشه و قصۀ مرتبط باشخصیت عروسکی قائل هستند میتواند برای سازندگان برنامههای تلویزیونی نقشۀ راهی باشد تا بتوانند در جذب مخاطب توفیق بیشتری حاصل نمایند.
امیررضا مافی شیراز؛ بیژن عبدالکریمی؛ علی مرادخانی
چکیده
با ظهور رسانههای جدید، مصرف نهتنها در جهت تأمین نیاز، استفاده و استعمال، بلکه بهعنوان پدیدهای معرفتشناختی اهمیت یافت. در دوران معاصر و پس از ظهور رسانهها و آشکارگی تفاوت طبقات و اطلاع از زیست دیگری، مصرف بهعنوان پدیدهای نشانهشناختی در جهت تأمین نیاز هویتی ـ معرفتی افراد نقش ایفا کرد. در عصر شبکههای اجتماعی، این ...
بیشتر
با ظهور رسانههای جدید، مصرف نهتنها در جهت تأمین نیاز، استفاده و استعمال، بلکه بهعنوان پدیدهای معرفتشناختی اهمیت یافت. در دوران معاصر و پس از ظهور رسانهها و آشکارگی تفاوت طبقات و اطلاع از زیست دیگری، مصرف بهعنوان پدیدهای نشانهشناختی در جهت تأمین نیاز هویتی ـ معرفتی افراد نقش ایفا کرد. در عصر شبکههای اجتماعی، این نقشآفرینی با مصرفِ محتوای برساختشده توسط دیگری، عمیقتر شد و رابطۀ اپیستمولوژیکسوبژه و ابژه، به دلیل یکپارچگی فاعل شناسا و متعلق شناخت بر هم خورد. در این سیر، هر امری در جهان مجازی، تغییر ماهیت داد و مصرفی شد. مصرفیشدن امور، یعنی دورریزشدن، منقضیشدن و از بینرفتن آنها. پرسش اینجاست که وضعیت هنر در این دوران چگونه است؟ با نگاهی مبنایی به آراء هایدگر و سپس به آثار متقدم ژان بودریار نظیر جامعۀ مصرفی و پلزدن آن با آثار متأخر وی نظیر هوش شر: معاهدۀ شفافیت و نظرافکندن به آراء متفکران عصر شبکههای اجتماعی میتوان چنین گفت که هنر نیز مانند تمام امور دیگر، به یک پدیدۀ مصرفیِ صرف در شبکههای اجتماعی بدلشده و رابطۀ خود را با حقیقت و واقعیت از دست داده است. حیرتآور اینکه در این دوره و به نحو عمیقی، در این زمینه تحقیقات دچار اختلال شده، چراکه پژوهش، خود بهمثابه عنصر مصرفی و کارکردی بدل شده است.
حسن گل بخشی؛ مهدخت بروجردی علوی؛ مجید سعادتی
چکیده
این پژوهش باهدف شناسایی راهکارهای تقویت نقشآفرینی تلویزیون در پیشگیری از وقوع جرم در شهر بندرعباس و برای پاسخ به این سؤال انجامشده است که چگونه تلویزیون میتواند در پیشگیری از وقوع جرائم در این شهر اثرگذار باشند. برای پاسخ به این سؤال از روش دلفی در دو مرحله برای گردآوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات استفاده شد. تعداد 42 نفر از صاحبنظران ...
بیشتر
این پژوهش باهدف شناسایی راهکارهای تقویت نقشآفرینی تلویزیون در پیشگیری از وقوع جرم در شهر بندرعباس و برای پاسخ به این سؤال انجامشده است که چگونه تلویزیون میتواند در پیشگیری از وقوع جرائم در این شهر اثرگذار باشند. برای پاسخ به این سؤال از روش دلفی در دو مرحله برای گردآوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات استفاده شد. تعداد 42 نفر از صاحبنظران در رشتههای حقوق، جامعهشناسی و علوم ارتباطات اجتماعی استان هرمزگان که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند پانل دلفی را تشکیل دادند. بر اساس یافتههای این پژوهش، صاحبنظران درحالیکه که مشکلات «اقتصادی و معیشتی»، «فقر فرهنگی و اجتماعی» و «قرار گرفتن بندرعباس در مسیر ترانزیت کالاهای قاچاق و مشروبات الکلی» را مهمترین دلایل بروز رفتارهای مجرمانه در شهر بندرعباس ارزیابی کردند، «بالا بردن کیفیت برنامهها برای کاهش تمایل مردم به استفاده از برنامههای شبکههای ماهوارهای»، «آگاهیبخشی درباره قوانین بهمنظور ارتقای سطح معلومات حقوقی مردم» و «تولید پویانماییهای آموزنده اجتماعی و اخلاقی برای کودکان و نوجوانان» را مهمترین راهکارهای پیشگیری از وقوع جرائم خشن در بندرعباس با استفاده از رسانه تلویزیون دانستند.
حبیب اله مازندرانی؛ علی محمد مزیدی شرفآبادی؛ سید علیرضا افشانی
چکیده
این پژوهش درصدد بررسی سینمای دفاع مقدس در طول چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی(1360-1400) است. . چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه" مکمل – بازتاب" و "شکل دهی" ، استوار است.که طبق آن هنر، بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکل دهی به افکار عمومی جامعه ، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیق تر ساختار ...
بیشتر
این پژوهش درصدد بررسی سینمای دفاع مقدس در طول چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی(1360-1400) است. . چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه" مکمل – بازتاب" و "شکل دهی" ، استوار است.که طبق آن هنر، بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکل دهی به افکار عمومی جامعه ، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیق تر ساختار و کار کرد آثار سینمایی دفاع مقدس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که به لحاظ آسیب شناختی، سینمای دفاع مقدس در طول چهل سال بعد از انقلاب اسلامی دچار بی مهری از سوی دولت ها، مسولین و نهاد های ذیربط واقع شده است. همچنین یافته ها نشان میدهد که اغلب فیلم های این ژانر ، به رغم دسته بندی های متفاوت ، چه در دسته منتقد جنگ و چه در گروه جنگی ، به دلیل حساسیت های ویژه این ژانر ، سعی در تبلیغ دفاع مقدس دارند. اگر چه در طی چهار دهه گذشته فراز و نشیب هایی در کمییت و کیفیت فیلم ها بوجود آمده است ، اما بازتاب وقایع دفاع مقدس کمتر مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر فیلم ها سعی در شکل دهی به افکار عمومی داشته اند که البته در دراز مدت موفق نبوده اند. همچنین این پژوهش نشان میدهد ، در دولت ها و معاونت های سینمایی بعد از انقلاب که به مقوله سینما ی دفاع مقدس توجه کرده اند ، پیشرفت هایی را شاهد بوده است.
محمد حسام پور؛ حسین افخمی
چکیده
چکیده :چینش جدول پخش ( انتخاب و زمان بندی پخش برنامه) ، خروجی اصلی سیاستگذاری تلویزیون می باشد که نقش مهمی در ایجاد هویت و تقویت برند دارد؛ اما در تطور تاریخی تلویزیون و عبور از انحصار (کمیابی) به رقابت (دسترسی) و نهایتا تکثر (فراوانی) یا پساشبکه، جایگاه جدول پخش مورد تهدید واقع شد. در واقع تکثر کانون های تولید محتوا به همراه پیشرفت های ...
بیشتر
چکیده :چینش جدول پخش ( انتخاب و زمان بندی پخش برنامه) ، خروجی اصلی سیاستگذاری تلویزیون می باشد که نقش مهمی در ایجاد هویت و تقویت برند دارد؛ اما در تطور تاریخی تلویزیون و عبور از انحصار (کمیابی) به رقابت (دسترسی) و نهایتا تکثر (فراوانی) یا پساشبکه، جایگاه جدول پخش مورد تهدید واقع شد. در واقع تکثر کانون های تولید محتوا به همراه پیشرفت های تکنولوژی دوران دیجیتال که آسانی و راحتی دیده شدن محتوا را در زمان، مکان و دستگاه مطلوب مخاطب به ارمغان می آوردند، جایگاه جدول پخش ، بیش از پیش مورد تهدید واقع شد. این تحقیق کیفی با رویکرد تاریخی و روش تحلیل اسنادی همچنین با بهره گیری از آمار سنجش مخاطبین و مصاحبه عمیق با 7 کارشناس طراحی جدول پخش در تلویزیون ایران ، ضمن مرور تاریخی جایگاه جدول پخش در تلویزیون، تحولات و دگرگونی های در جدول پخش را مورد بررسی قرار می دهد، این بررسی مرتبط با این سوالِ وسیع تر صورت می گیرد که تلویزیون در عصر پسا شبکه چگونه در حال رشد کردن و توسعه است؟ یافته های این تحقیق نشان می دهد که برخلاف ادعاهایی که معتقدند طراحی جدول پخش امری منسوخ شده و بی حاصل در دوران تکثر است، طراحی جدول پخش را کماکان مهم و محوری در صنعت تلویزیون دانسته که به صورت فعالانه و هنرمندانه به تغییرات مخاطب و محیطی پاسخ داده ، ابزارهای خود را اصلاح می نماید و ابزارهایی جدید برای خود فراهم آورده و توسعه می دهد.