شیوه‌های تقویت خداباوری کودک در تلویزیون (رسانه ملی و کودکان طیف سنی 4-7 سال)

عباس کریمیان؛ سید محمد مهدی موسوی مهر؛ علی اصغر باقرزاده

دوره 15، شماره 40 ، دی 1400، صفحه 29-5

https://doi.org/10.22085/javm.2021.278000.1723

چکیده
  مفهوم خدا و توحید، از مفاهیم بنیادین و سنگ بنای مفاهیم اعتقادی است؛ اما درک صحیح از «خداباوری» و مفاهیمی کلیدی آن برای کودکان دورۀ پیش‌عملیاتی آسان نیست، چراکه این مفاهیم انتزاعی است. رسانۀ ملی با اتخاذ شیوه‌های مناسب و در اختیار داشتن ظرفیت‌های عظیم آموزشی و تربیتی ازجمله شبکه‌های تخصصی کودکان می‌تواند نقش اساسی داشته باشد. ...  بیشتر

تحلیل پیش‌‌متن‌‌های تأثیرگذار بر شکل‌گیری لوگوی فارسی فیلم‌‌ کودک برمبنای نظریه بینامتنیت لوران‌‌ژنی

زیبا کاظم پور؛ حسین عابددوست

دوره 15، شماره 40 ، دی 1400، صفحه 56-31

https://doi.org/10.22085/javm.2021.293058.1781

چکیده
  مجموعه‌‌ای از لوگوهای (آرم/ نشانه‌‌نوشت‌‌) تلفیقی فیلم‌‌ کودک که ترجمۀ فیلم‌‌های غیره فارسی هستند، نشانه‌‌های تصویری و نوشتاری را دربر می‌‌گیرند. پرسش اصلی مقالۀ پیش‌رو این است که رابطۀ بینامتنیت میان لوگوی فارسی و نیز غیره فارسی فیلم‌‌ کودک چگونه است و حضور نشانه‌‌های تصویری و نمادین در این‌‌ آثار با محتوای فیلم مرجع ...  بیشتر

شناسایی عوامل مؤثر بر محبوبیت عروسک‌های تلویزیونی: (مطالعه موردی: کلاه قرمزی و جناب خان)

شعیب حسینی؛ محمدرضا احمدزاده

دوره 15، شماره 40 ، دی 1400، صفحه 74-57

https://doi.org/10.22085/javm.2021.292677.1780

چکیده
  برنامه‌‌های عروسکی گونۀ پرمخاطبی از برنامه‌‌های تلویزیونی هستند. از این برنامه‌‌ها شخصیت‌‌های عروسکی محبوبی ایجاد شده‌‌اند که در ذهن بینندگان باقی مانده‌‌اند و مخاطبان بسیاری از طیف کودک و بزرگسال به برخی از این عروسک‌ها علاقه‌‌مند شده‌‌اند. از این جمله می‌‌توان عروسک‌های کلاه‌‌قرمزی و جناب‌‌خان را نام برد. چگونگی ...  بیشتر

مصرف «هنر» در عصر شبکه‌های اجتماعی

امیررضا مافی شیراز؛ بیژن عبدالکریمی؛ علی مرادخانی

دوره 15، شماره 40 ، دی 1400، صفحه 96-75

https://doi.org/10.22085/javm.2021.287833.1749

چکیده
  با ظهور رسانه‌های جدید، مصرف نه‌تنها در جهت تأمین‌ نیاز، استفاده و استعمال، بلکه به‌عنوان پدیده‌ای معرفت‌شناختی اهمیت یافت. در دوران معاصر و پس از ظهور رسانه‌ها و آشکارگی تفاوت طبقات و اطلاع از زیست دیگری، مصرف به‌عنوان پدیده‌ای نشانه‌شناختی در جهت تأمین نیاز هویتی ـ‌ معرفتی افراد نقش ایفا کرد. در عصر شبکه‌های اجتماعی، این ...  بیشتر

نقش تلویزیون در پیشگیری از ارتکاب جرم (مطالعه موردی : شهر بندرعباس)

حسن گل بخشی؛ مهدخت بروجردی علوی؛ مجید سعادتی

دوره 15، شماره 40 ، دی 1400، صفحه 119-97

https://doi.org/10.22085/javm.2019.69663.1021

چکیده
  این پژوهش باهدف شناسایی راهکارهای تقویت نقش‌آفرینی تلویزیون در پیشگیری از وقوع جرم در شهر بندرعباس و برای پاسخ به این سؤال انجام‌شده است که چگونه تلویزیون می‌تواند در پیشگیری از وقوع جرائم در این شهر اثرگذار باشند. برای پاسخ به این سؤال از روش دلفی در دو مرحله برای گردآوری و تجزیه ‌وتحلیل اطلاعات استفاده شد. تعداد 42 نفر از صاحبنظران ...  بیشتر

سینمای دفاع مقدس در چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی ایران

حبیب اله مازندرانی؛ علی محمد مزیدی شرف‌آبادی؛ سید علیرضا افشانی

دوره 15، شماره 40 ، دی 1400، صفحه 142-121

https://doi.org/10.22085/javm.2022.311807.1847

چکیده
  این پژوهش درصدد بررسی سینمای دفاع مقدس در طول چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی(1360-1400) است. . چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه" مکمل – بازتاب" و "شکل دهی" ، استوار است.که طبق آن هنر، بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکل دهی به افکار عمومی جامعه ، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیق تر ساختار ...  بیشتر

جدول پخش در تلویزیون، از تلویزیون خطی تا تلویزیون آنلاین

محمد حسام پور؛ حسین افخمی

دوره 15، شماره 40 ، دی 1400، صفحه 183-143

https://doi.org/10.22085/javm.2021.283353.1736

چکیده
  چکیده :چینش جدول پخش ( انتخاب و زمان بندی پخش برنامه) ، خروجی اصلی سیاستگذاری تلویزیون می باشد که نقش مهمی در ایجاد هویت و تقویت برند دارد؛ اما در تطور تاریخی تلویزیون و عبور از انحصار (کمیابی) به رقابت (دسترسی) و نهایتا تکثر (فراوانی) یا پساشبکه، جایگاه جدول پخش مورد تهدید واقع شد. در واقع تکثر کانون های تولید محتوا به همراه پیشرفت های ...  بیشتر