نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم انسانی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران.
2 استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، واحد میبد، دانشگاه آزاداسلامی، میبد، ایران (نویسنده مسئول).
3 استاد جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده
این پژوهش درصدد بررسی سینمای دفاع مقدس در طول چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی(1360-1400) است. . چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه" مکمل – بازتاب" و "شکل دهی" ، استوار است.که طبق آن هنر، بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکل دهی به افکار عمومی جامعه ، از آن بهره برده میشود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیق تر ساختار و کار کرد آثار سینمایی دفاع مقدس استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که به لحاظ آسیب شناختی، سینمای دفاع مقدس در طول چهل سال بعد از انقلاب اسلامی دچار بی مهری از سوی دولت ها، مسولین و نهاد های ذیربط واقع شده است. همچنین یافته ها نشان میدهد که اغلب فیلم های این ژانر ، به رغم دسته بندی های متفاوت ، چه در دسته منتقد جنگ و چه در گروه جنگی ، به دلیل حساسیت های ویژه این ژانر ، سعی در تبلیغ دفاع مقدس دارند. اگر چه در طی چهار دهه گذشته فراز و نشیب هایی در کمییت و کیفیت فیلم ها بوجود آمده است ، اما بازتاب وقایع دفاع مقدس کمتر مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر فیلم ها سعی در شکل دهی به افکار عمومی داشته اند که البته در دراز مدت موفق نبوده اند. همچنین این پژوهش نشان میدهد ، در دولت ها و معاونت های سینمایی بعد از انقلاب که به مقوله سینما ی دفاع مقدس توجه کرده اند ، پیشرفت هایی را شاهد بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Sociology of Defa-e Moghadas (Holy Defense) Movies’ Genres in the Iranian Cinema (1981-2021)
نویسندگان [English]
- Habibollah Mazandarani 1
- Ali Mohammad Mazidi Sharafabadi 2
- Sayyed Alireza Afshani 3
1 Ph.D. Candidate in Communication, Department of Communication, Faculty of Humanities, Meybod Branch, Islamic Azad Universdity, Meybod, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Social Communication Sciences, Faculty of Humanities, Meybod Branch, Islamic Azad University, Meybod, Iran. (Corresponding Author).
3 Full Professor of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]
This research analyzes Defa-e Moghadas (Holy Defense) cinema four decades after the Islamic Revolution (1982-2022) in terms of the sociology of art. The theoretical framework of the present research is based on two theories of “complementary reflection” and “formation” according to which, art is a reflection of the social conditions and is, meanwhile, enjoyed to shape the public opinion of the society. In this research, qualitative content analysis is used to delve into Defa-e Moghadas cinema’s works and their functions. The findings suggest that due to the delicate sensitivities of this genre, most of the movies under the genre, in spite of different categorizations and regardless of belonging to pro-war or anti-war groups, try to promote the holy defense. In spite of the ups and downs of Defa-e Moghadas cinema over the course of the last four decades, the reflection of the events during the holy defense has not been analyzed in a way as it deserved and most of the movies in this genre have tried to shape the public opinion while they were unsuccessful to do so in the long run. This research also shows that Defa-e Moghadas cinematic productions all tried to persuade, promote and propagate the culture of resistance, martyrdom, and sacrifice among people.
کلیدواژهها [English]
- Sociology of Cinema
- Defa-e Moghadas (Holy Defense) Movies
- Complementary Reflection Theory
- Formation Theory