فروغ قوهستانی؛ امیدعلی مسعودی
چکیده
تلویزیون، در جهان امروز، بر نگرش، گرایش و رفتارهای انسانها تأثیری غیرقابلانکار دارد. بهعلاوه، همۀ ما، باورها و ادراکاتی دربارۀ میزان تأثیرپذیری خود و دیگران از تلویزیون داریم. یکی از نکات مهم دربارۀ این ادراکات، این است که ما میزان تأثیرپذیری خودمان از تلویزیون را با میزان تأثیرپذیری دیگران از آن مقایسه میکنیم و در چنین ...
بیشتر
تلویزیون، در جهان امروز، بر نگرش، گرایش و رفتارهای انسانها تأثیری غیرقابلانکار دارد. بهعلاوه، همۀ ما، باورها و ادراکاتی دربارۀ میزان تأثیرپذیری خود و دیگران از تلویزیون داریم. یکی از نکات مهم دربارۀ این ادراکات، این است که ما میزان تأثیرپذیری خودمان از تلویزیون را با میزان تأثیرپذیری دیگران از آن مقایسه میکنیم و در چنین مقایسهای، معمولاً دیگران را بیش از خود، تحتتأثیر رسانهها میپنداریم. هدف این تحقیق، بررسی میزان اثر سومشخص، از منظر والدین دانشآموزان تهرانی، دربارۀ برنامههای سیما است. در این تحقیق که به روش پیمایشی و با نمونهگیری خوشهای از والدین دانشآموزان ساکن دو منطقۀ تهران (386نفر) انجام شد، این نتایج به دست آمد: نخست، اثر سومشخص در جامعۀ آماری شهر تهران رخ میدهد و تفاوتهای موجود بین این شهر و جوامع غربی، مانع پیدایش این اثر نیستند (اگرچه تفاوتهایی در اندازۀ اثر وجود دارد)؛ دوم، نحوۀ تأثیرپذیری از محتوا (مطلوبیت/ نامطلوبیت) بر پیدایش و اندازۀ اثر سومشخص، اثرگذار است؛ سوم اینکه با افزایش فاصلۀ اجتماعیِ ادراکشده بین خود و دیگری، اندازۀ اثر سومشخص نیز افزایش مییابد؛ نکتۀ چهارم اینکه، بین سوگیری خوشبینانه و اثر سومشخص، رابطهای معنادار برقرار نیست و پنجم اینکه، بین تمایلات رفتاری برای محدود کردن دسترسی به رسانه و اندازۀ اثر سومشخص ادراکی، رابطهای معنادار با قدرت متوسط برقرار است.
آسیه زارعی؛ محمد علی سرلک؛ عبدالعلی علی عسکری
چکیده
هدف این مقاله، طراحی مدل سازمان کاریزماتیک برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با توجه به شرایط علّی، عوامل زمینهای و مداخلهگرهای موجود است. این تحقیق با تمرکز بر مبانی نظری مدیریت کاریزماتیک سازمانی، درصدد است به این پرسش پاسخ دهد که چگونه یک سازمان رسانهای میتواند چهرهای کاریزماتیک را از خود ارائه دهد که باعث ...
بیشتر
هدف این مقاله، طراحی مدل سازمان کاریزماتیک برای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با توجه به شرایط علّی، عوامل زمینهای و مداخلهگرهای موجود است. این تحقیق با تمرکز بر مبانی نظری مدیریت کاریزماتیک سازمانی، درصدد است به این پرسش پاسخ دهد که چگونه یک سازمان رسانهای میتواند چهرهای کاریزماتیک را از خود ارائه دهد که باعث تمایز سازمان شود؟ به این منظور، با استفاده از روش تحقیق کیفی و تکنیک دادهکاوی سیستمی، با خبرگان، اساتید و مدیران ارشد سازمان صدا و سیما مصاحبه شد و با رویکرد نمونهگیری نظری، یعنی دستیابی به مفاهیم در مقولههای کلیدی، تأثیرات آنها و ایجاد تکرار دادهها ادامه یافت. در مجموع، 74 مفهوم در ارتباط با مقولههای دادهکاوی سیستمی استخراج شد. براساس نتایج بهدستآمده، اعتماد، شفافیت، نوآوری و سرمایۀ اجتماعی، نقشی محوری را در ارتباط با سایر مقولات و زیرمقولات بر عهده دارند. در این میان، سرمایۀ اجتماعی، دارای زیرمجموعههایی مانند: فرهنگ سازمانی، احساس مسئولیت، تناسب شغلی، اعتمادسازی و تشکیل تیمهای خودگردان است. عوامل و شرایط علّی مانند: ساختار سازمانی، ماهیت و مأموریتهای سازمانی، اصلاح مفاهیم، طراحی اتاق فکر، تعهد مدیران، همگرایی و... از جمله عناصر کلیدی احصاشده بودند. رویکرد نظارتی قانون اساسی، نوع مداخلۀ نهادهای دولتی، سلیقهگرایی، میزان محبوبیت در ردههای داخلی و میان مخاطبان و ماهیت عمودی مدیریت، موانع تحقق مدل کاریزماتیک برای این سازمان رسانهای هستند.
زهرا محسن زاده؛ ویدا همراز؛ محمد اخگری
چکیده
این مقاله با هدف بررسی نقش راوی برای رسیدن به قابلاعتمادترین روایت فردی از واقعیت در مستند رادیویی، بهعنوان نزدیکترین گونۀ رسانهای به رویداد واقعی، نگاشته شده است. به این منظور، با تکیه بر سه نظریۀ روایت از پراپ، ژنت و بارت، هفت نمونۀ ساختهشده در سه شبکۀ رادیویی فرهنگ، صدای آشنا و ایران، بهطور تصادفی انتخاب و با ...
بیشتر
این مقاله با هدف بررسی نقش راوی برای رسیدن به قابلاعتمادترین روایت فردی از واقعیت در مستند رادیویی، بهعنوان نزدیکترین گونۀ رسانهای به رویداد واقعی، نگاشته شده است. به این منظور، با تکیه بر سه نظریۀ روایت از پراپ، ژنت و بارت، هفت نمونۀ ساختهشده در سه شبکۀ رادیویی فرهنگ، صدای آشنا و ایران، بهطور تصادفی انتخاب و با روش تحلیل روایت، بررسی شدند.براساس یافتهها، بهترین گونۀ روایت، که به برداشتی شفاف از واقعیت سوژه میانجامد، روایت انفجاری بر پایۀ نظریه ژنت و بارت است؛ زیرا با بیان تفسیرهای گوناگونِ وقایع و بازنمایی همزمان پارهای از اجزا در کالبد روایت، نشان میدهد عناصر مختلف، چه ارتباطی با هم دارند و هر کدام، چگونه در ساختار متن میگنجد یا گنجانده نمیشود.
سیدحسن آذری؛ محمدباقر سپهری
چکیده
هدف اصلی این تحقیق، شناخت نحوۀ بازنمایی فرهنگ مردم در شبکههای استانی است که با مطالعۀ موردی یکی از برنامههای شاخص رادیو اردبیل، صورت گرفته است. بدینمنظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، 5 قسمت از برنامۀ عصرگاهی «سوزلر، صحبتلر» (سخنها، صحبتها) رادیو اردبیل، مقولهبندی و مفهومپردازی شده است. نتایج نشان ...
بیشتر
هدف اصلی این تحقیق، شناخت نحوۀ بازنمایی فرهنگ مردم در شبکههای استانی است که با مطالعۀ موردی یکی از برنامههای شاخص رادیو اردبیل، صورت گرفته است. بدینمنظور با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، 5 قسمت از برنامۀ عصرگاهی «سوزلر، صحبتلر» (سخنها، صحبتها) رادیو اردبیل، مقولهبندی و مفهومپردازی شده است. نتایج نشان میدهد که در این برنامه، عناصر مختلف فرهنگ مردم، هم بهعنوان میراث فرهنگی و هویت محلیِ جامعۀ هدف، برای مخاطبان محلی بازنمایی میشود و هم بهعنوان یک راهبرد خلاقانه برای نقد اجتماعی و اشاعۀ سبک زندگی مطلوب، مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. «اخلاق فردی و اجتماعی»، «احترام به طبیعت»، «عشق و مهرورزی» از مفاهیم غالب فرهنگ مردم هستند که در برنامه، بازنمایی شدهاند. از سوی دیگر، ناهنجاریهایی همچون: عدم شایستهسالاری، عدم دوراندیشی، تنگنظری، بیعدالتی، عدم مسئولیتپذیری و دوری از عقلانیت، از مواردی هستند که میتوان آنها را ذیل نقد اجتماعی بهواسطۀ فرهنگ مردم جای داد. به عبارت دیگر، در برنامۀ مطالعهشده، در قالب دیالوگی بین فرهنگ مردم و فرهنگ عمومی، هم ارزشها و هنجارهای موجود در فرهنگ مردم، بازنمایی شده است و هم با نقد ناهنجاریهای موجود در فرهنگ عمومی، جامعهپذیری و اشاعۀ سبک زندگی مطلوب، دنبال میشود. نتایج، نشان میدهند فرهنگ مردم دارای ظرفیتهایی گسترده است که شبکههای استانی، علاوه بر معرفی و اشاعۀ آنها به شیوههای خلاقانه و متنوع، میتوانند از این ظرفیتها برای نقادی، آموزش، سرگرم کردن مخاطبان و الگوسازی استفاده کنند.
مهدی مینایی؛ حسن خجسته باقرزاده؛ رضا پورحسین؛ سید مهدی شریفی
چکیده
برنامهریزی جدول پخش یا چینش کنداکتور، یکی از مؤلفههای مهم جذب مخاطب است که سیمای جمهوری اسلامی ایران برای حضور موفق در عرصۀ رقابت رسانهای، باید به آن توجهی ویژه داشته باشد. برای شناسایی و تبیین اصول و مؤلفههای مؤثر در طراحی جدول پخش شبکههای سیما، با استفاده از روش دلفی و بهرهگیری از آرای 12 تن از صاحبنظران که بهصورت ...
بیشتر
برنامهریزی جدول پخش یا چینش کنداکتور، یکی از مؤلفههای مهم جذب مخاطب است که سیمای جمهوری اسلامی ایران برای حضور موفق در عرصۀ رقابت رسانهای، باید به آن توجهی ویژه داشته باشد. برای شناسایی و تبیین اصول و مؤلفههای مؤثر در طراحی جدول پخش شبکههای سیما، با استفاده از روش دلفی و بهرهگیری از آرای 12 تن از صاحبنظران که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، در سه راند و براساس قاعدۀ اشباع نظری، متغیرهای مورداجماع صاحبنظران، شناسایی شدند. توجه به جدول پخش رسانههای رقیب و همسو، الگوی اختصاصی و عمومی تماشا، چینش برنامهها براساس مؤلفۀ پرایم تایم، استفاده از میخهای جدول پخش، مصلحت و نیاز مخاطبان، شخصیسازی چینش جدول پخش، در نظر گرفتن اهداف و مأموریتهای شبکه، داشتن سناریو برای پخش و چیدمان جدول پخش، ایجاد انحصار و مرجعیت در حوزۀ موضوعی و تخصصی شبکه، حفظ ضرباهنگ و ریتم برنامهها، لحاظ کردن فلات یادگیری، همجواری و لحاظ کردن طیف تنش و آرامش در برنامهها، برخی از مهمترین متغیرهای مورداجماع کارشناسان بودند که در قالب چهار مقولۀ زمانبندی (13 گویه)، تناسب (17 گویه)، مخاطب (14 گویه) و سیاستگذاری و مدیریت (14 گویه) تفکیک شدند. بر این اساس، متغیرهای حوزۀ تناسب، بیشترین فراوانی را در میان مؤلفههای مؤثر در چینش جدول پخش، به خود اختصاص داد.
مسعود عباسی؛ سید حسین میثمی
چکیده
تعزیه، بهعنوان یک آیین مذهبی آهنگین، به شیوههای مختلف، امکان استفاده از موسیقی را فراهم آورده است. در پژوهشهای مربوط به موسیقیِ تعزیه، ساختار رویدادهای موسیقایی این آیین، اغلب، براساس مبانی نظری موسیقی کلاسیک ایرانی تحلیل شدهاند. بهکارگیری این رویکرد مطالعاتی، بهدلیل نادیده گرفتن بسیاری از شیوههای استفاده از موسیقی ...
بیشتر
تعزیه، بهعنوان یک آیین مذهبی آهنگین، به شیوههای مختلف، امکان استفاده از موسیقی را فراهم آورده است. در پژوهشهای مربوط به موسیقیِ تعزیه، ساختار رویدادهای موسیقایی این آیین، اغلب، براساس مبانی نظری موسیقی کلاسیک ایرانی تحلیل شدهاند. بهکارگیری این رویکرد مطالعاتی، بهدلیل نادیده گرفتن بسیاری از شیوههای استفاده از موسیقی در تعزیه، از جامعیت این پژوهشها کاسته است؛ از این رو، انجام پژوهشی جامع در این زمینه، ضروری به نظر میرسد. هدف این تحقیق، شناسایی و معرفی شیوههای استفاده از موسیقی در تعزیه و چگونگی شکلگیری آنها است. استفاده از مفهوم کاربرد، از مفاهیم طرحشده در مطالعات قومموسیقیشناختی، چهارچوب نظری این پژوهش را تشکیل میدهد. دادههای این تحقیق، براساس پژوهش میدانی، به شیوۀ مشاهدۀ مشارکتی در محل برگزاری مجالس تعزیۀ قودجان خوانسار، همچنین با استفاده از فایلهای شنیداری- دیداری مجالس اجراشده در این مکان و منابع کتابخانهای، گردآوری شدهاند. این تحقیق، بنیادی و کیفی است و به روش توصیف و تحلیل محتوا انجام شده است. یافتهها، 10 مورد از موارد کاربرد موسیقی متمایز در مجالس تعزیۀ قودجان را اثبات میکند. این ده مورد عبارتاند از: اعلام، خطابه، تشریفات، پیشخوانی، کار، خویشاوندی، نیایش، سوگ، نمایش و اختتامیه.
محمدامین رهبر؛ عباس قارونی؛ فرشاد آذرنیا
چکیده
یکی از وظایف رسانه، بازنمایی رویدادهای مهم تاریخی است. در تاریخ معاصر کشور ما، جنگ ایران و عراق، از اتفاقات مهمی محسوب میشود که دستمایۀ تولید آثار بسیاری شده است. هدف این پژوهش، بازنمایی جنگ ایران و عراق در نمایشنامههای رادیویی دهۀ 60 و 90 است، در گام بعدی، بازنمایی این رویداد با توجه به گفتمانهای موجود در این دو دهه، مورد مقایسه ...
بیشتر
یکی از وظایف رسانه، بازنمایی رویدادهای مهم تاریخی است. در تاریخ معاصر کشور ما، جنگ ایران و عراق، از اتفاقات مهمی محسوب میشود که دستمایۀ تولید آثار بسیاری شده است. هدف این پژوهش، بازنمایی جنگ ایران و عراق در نمایشنامههای رادیویی دهۀ 60 و 90 است، در گام بعدی، بازنمایی این رویداد با توجه به گفتمانهای موجود در این دو دهه، مورد مقایسه قرار میگیرد. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. با توجه به لزوم مراجعه به آرشیو برای دریافت نمونههای موردنیاز، ابزار گردآوری اطلاعات، روش کتابخانهای- اسنادی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مفاهیم ارزشی جنگ، بیشترین بازنمایی را در نمایشنامههای رادیویی داشته، شیوۀ برخورد با مرگ، اشتیاق به شهادت بوده و هراسی از کشتهشدن، در میان نیروهای ایرانی، وجود نداشته است. همچنین درمورد رنجهای ناشی از جنگ، پرداخت زیادی صورت نگرفته و بازنمایی نیروهای عراقی، بیشتر بهشکلی منفی انجام پذیرفته است. این یافتهها درمورد هر دو دهۀ 60 و 90 صدق میکند. براساس نتایج بهدستآمده، بازنمایی جنگ ایران و عراق در نمایشنامههای رادیویی دهۀ 60 و 90، تغییر زیادی نداشته و یکسان بوده است، درحالیکه فضای جامعه، تغییر کرده و لازم است سلایق مخاطب امروزی هم در نظر گرفته شود و ناگفتههای جنگ در کنار مفاهیم ارزشی آن، مورد توجه قرار گیرد.