نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسیارشد موسیقیشناسی (اتنوموزیکولوژی)، گروه موسیقیشناسی (اتنوموزیکولوژی)، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه موسیقیشناسی (اتنوموزیکولوژی)، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
چکیده
تعزیه، بهعنوان یک آیین مذهبی آهنگین، به شیوههای مختلف، امکان استفاده از موسیقی را فراهم آورده است. در پژوهشهای مربوط به موسیقیِ تعزیه، ساختار رویدادهای موسیقایی این آیین، اغلب، براساس مبانی نظری موسیقی کلاسیک ایرانی تحلیل شدهاند. بهکارگیری این رویکرد مطالعاتی، بهدلیل نادیده گرفتن بسیاری از شیوههای استفاده از موسیقی در تعزیه، از جامعیت این پژوهشها کاسته است؛ از این رو، انجام پژوهشی جامع در این زمینه، ضروری به نظر میرسد. هدف این تحقیق، شناسایی و معرفی شیوههای استفاده از موسیقی در تعزیه و چگونگی شکلگیری آنها است. استفاده از مفهوم کاربرد، از مفاهیم طرحشده در مطالعات قومموسیقیشناختی، چهارچوب نظری این پژوهش را تشکیل میدهد. دادههای این تحقیق، براساس پژوهش میدانی، به شیوۀ مشاهدۀ مشارکتی در محل برگزاری مجالس تعزیۀ قودجان خوانسار، همچنین با استفاده از فایلهای شنیداری- دیداری مجالس اجراشده در این مکان و منابع کتابخانهای، گردآوری شدهاند. این تحقیق، بنیادی و کیفی است و به روش توصیف و تحلیل محتوا انجام شده است. یافتهها، 10 مورد از موارد کاربرد موسیقی متمایز در مجالس تعزیۀ قودجان را اثبات میکند. این ده مورد عبارتاند از: اعلام، خطابه، تشریفات، پیشخوانی، کار، خویشاوندی، نیایش، سوگ، نمایش و اختتامیه.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Use of Music in Ta’zieh (Case Study of Khānsār’s Ghoddjān Ta’zieh Rituals)
نویسندگان [English]
- Masoud Abbasi 1
- Sayyed Hossein Meisami 2
1 M. A. in Musicology (Ethnomusicology), Department of Musicology (Ethnomusicology), Faculty of Music, Tehran University of Art, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Musicology (Ethnomusicology), Faculty of Music, Tehran University of Art, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]
As a musical religious ritual, Ta’zieh has provided the possibility of using music, in different ways. In various studies on Ta’zieh music, the structure of the musical events of this ritual has been analyzed based on the theory of Iranian music. Adopting this approach has reduced the comprehensiveness of such studies by ignoring many ways of using music in Ta’zieh. Therefore, conducting a comprehensive study about that seems necessary. The purpose of this study is to identify and introduce various ways of applying music in Ta’zieh and their formation quality. Applying the concept of Use, one of the concepts proposed in ethnomusicological studies, forms the theoretical framework of this research. The data for this research have been collected based on field study through participant observation at the place of holding Ta’zieh in the Khānsār’s Ghoddjān, by using audio-visual files of the rituals performed in that place and via library resources. This research is fundamental and qualitative and has been done through content description and analysis. The findings prove the existence of ten distinct uses of music in Ghoddjān Ta’zieh rituals which include Announcement, Oration, Ceremonies, Preamble, Work, Kinship, Worship, Lament, Dramatic and Conclusive.
کلیدواژهها [English]
- Musical Events
- Ghoddjān Ta’zieh
- Music and Performance
- Ta’zieh Music