نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، گروه فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشکده دین و رسانه، دانشگاه صداوسیما، قم، ایران
2 استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 دانشآموخته مدیریت راهبردی دانش، دانشکده مدیریت، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایران
چکیده
مفهوم خدا و توحید، از مفاهیم بنیادین و سنگ بنای مفاهیم اعتقادی است؛ اما درک صحیح از «خداباوری» و مفاهیمی کلیدی آن برای کودکان دورۀ پیشعملیاتی آسان نیست، چراکه این مفاهیم انتزاعی است. رسانۀ ملی با اتخاذ شیوههای مناسب و در اختیار داشتن ظرفیتهای عظیم آموزشی و تربیتی ازجمله شبکههای تخصصی کودکان میتواند نقش اساسی داشته باشد. در این پژوهش دادهها از طریق روش اسنادی و مصاحبۀ نیم ساختیافته از کارشناسان مربوط گردآوریشده و سپس از طریق روش تحلیل تفسیری و تحلیل مضمون، موردبررسی قرارگرفتهاند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که برای تقویت خداباوری در کودک 4 -7 ساله میتوان سه دسته از روشهای شناختی، عاطفی و رفتاری پیشنهاد داد. عینیسازی مفهوم خدا، الگوسازی، تلقین انگارهها و نمادسازی ذیل راهکارهای دسته شناختی قرار دارند. ایجاد جاذبهها، از بین بردن عوامل دافعۀ خداباوری و استفاده از الگوهای روابط انسانی عاطفی ناظر به راهکارهای عاطفی هستند. قراردادن کودک در فضاهای معنوی و روحبخش توسط رسانه، استفاده از الگوهای رفتارساز و تمرین عملی مناسک ساده دینی از طریقه رسانه به تقویت بعد رفتاری میپردازند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Approaches to Reinforce Child’s Theism in Television (IRIB & Children 4-7)
نویسندگان [English]
- Abbas Karimian 1
- Sayyed Mohammad Mousavimehr 2
- Ali Asghar Bagherzadeh, 3
1 M.A. in Communication, Department of Islamic Culture and Communication, Faculty of Religion and Media, IRIB University, Qom, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Islamic Studies and General Courses, IRIB University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
3 Graduate of Strategic Knowledge Management, Faculty of Management, Supreme National Defense and Strategic Research University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
“God” and “monotheism” are among the fundamental concepts and the cornerstone of the belief concepts. But true understanding of “theism” and its key concepts is not easy for pre-operational children, as these concepts are abstract. By adopting proper approaches and having great educational and pedagogical capacities such as special channels for children, IRIB can have a basic role. In this research, the data was gathered from the corresponding experts through library approach and semi-structured interview and was then analyzed using interpretive analysis and content analysis. The findings of the research suggest that in order to reinforce theism in children between the ages of 4 and 7, three categories of approaches namely cognitive, affective and behavioral can be recommended. Actualization of the concept of God, modeling, inducing tenets, and symbolization are under cognitive approaches. Creating attractions, removing the repulsive factors against theism, and using emotional humane relationship patterns also address affective approaches. Placing the child in spiritual and inspiring spaces by the media, using behavior-shaping patterns and practical execution of simple religious rituals via the media reinforce the behavioral aspect.
کلیدواژهها [English]
- Media Education
- Television and Child
- Theism
- Cognitive
- Affective and Behavioral Approaches
Rubin, H. J. & Rubin, I. S. (2005), Qualitative Interviewing, London, Sage.
|