نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه روزنامه نگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول)
2 کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، گروه روزنامهنگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
شیوع ویروس کووید 19 و ضرورت اطلاعرسانی دقیق دربارۀ شرایط بیماری و آگاهیبخشی به مردم، اهمیت رسانهها، بهویژه رسانههای جمعی را در مدیریت این بحران نوپدید بیش از پیش نشان داد. این مطالعه با هدف شناخت شیوۀ پوشش خبری شیوع کووید 19 در شبکۀ خبر صداوسیما و شبکۀ بیبیسی فارسی، به راهبردهای رسانههای خبری در مواجهه اولیه با این بحران دنیاگیر پرداخته است. به این منظور با تکیه بر نظریههای برجستهسازی و چارچوبسازی، اخبار مرتبط با کرونا در دو بخش مهم خبری (ساعت ۱۳ شبکه خبر و ساعت ۱۸ شبکه بیبیسی فارسی) به روش طبقهبندی انتخاب و در بازۀ زمانی اول اسفند ماه ۱۳۹۸ تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس یافتههای پژوهش، شبکۀ خبر چهار راهبرد «آرامسازی جامعه»، «مطالبهگری»، «اطلاعرسانی» و «توجه به ارتباطات سلامت» را برای مواجهه اولیه با بحران کرونا مدنظر قرار داده است. در سوی دیگر، بیبیسی فارسی در پوشش خبری شیوع ویروس کرونا در ایران با تکیه بر راهبرد «اطلاعرسانی»، رویکرد «ابهام افکنی» و «اعتمادزدایی عمومی» درخصوص حاکمیت جمهوری اسلامی را در پیش گرفته است. «ایجاد تردید در صحت آمار روزانه اعلامی وزارت بهداشت ایران» و «القای ناتوانی در مدیریت» ازجمله مؤلفههای این اعتمادزدایی در مواجهه با بحران است. شبکۀ خبر علاوه بر انتشار آمار روزانه مبتلایان به کرونا، با پیگیری مطالبات مردمی و همچنین بهمنظور آرامسازی جامعه، به مسائل و مشکلات مرتبط با ویروس کرونا در حوزههای مختلف بهویژه حوزه اقتصادی پرداخته و بررسی مستمر مشکلات موجود و اقدامات انجامشده را در اولویت پوشش خبری خود قرار داده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparative study of news coverage of the Coronavirus crisis in the IRINN and BBC Farsi
نویسندگان [English]
- Ali Ahmadi 1
- Sayyed Mohsen Asgarzadeh 2
- Reyhaneh Mofidi 3
1 Assistant Professor of Journalism, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)
2 M.A. in Media Management, Department of Journalism. Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University. Tehran, Iran.
3 Master of Media Management, Faculty of Communication Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The prevalence of the Covid 19 and the need for accurate information about disease conditions and public awareness has shown the importance of media, especially the mass media, in managing this emerging crisis. This study aimed to identify the news coverage of the Covid 19 outbreak in IRINN and the BBC Farsi channel and to address the strategies of news media in the face of this global crisis. For this purpose, and based on the theories of agenda-setting and framing, news related to Covid 19 in two important news bulletins ( 13 hours IRINN and 18 hours of BBC Farsi channel) were selected and analyzed from September 22, 2016, to March 1, 2017. According to the research findings, IRINN has considered four strategies: “ society calming “, “demanding “, “informing “, and “ paying attention to health communication “ for the initial confrontation with the Corona crisis. On the other hand, the BBC Farsi in its coverage of the Coronavirus outbreak in Iran has taken an “ ambiguous “ and “ public distrust “ approach to the sovereignty of the Islamic Republic of Iran, relying on its “ information strategy. “ Doubting the accuracy of daily statistics announced by the Ministry of Health of Iran “ and “ inducing inability to manage “ are among the components of this distrust in the face of the crisis. In addition to publishing daily statistics on coronary heart disease, IRINN followed the popular demands, calmed society, addressed issues and problems related to the Coronavirus in various fields, especially the economic field, and continuously reviewed the existing problems and measures taken.
کلیدواژهها [English]
- Crisis Management
- Covid 19
- IRINN
- BBC Farsi