نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه گرافیک و انیمیشن، دانشکده هنرهای دیجیتال، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
2 کارشناسی ارشد سینما، گروه سینما، دانشکدة هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران.
چکیده
سینمای ملی، متمایز از سینمای «جریان اصلی» یا مترادف با «سینمای هنری» نیست. فیلمهای تودهپسند نیز بیانگر منشهای ملی و حاکی از رابطۀ درهمتنیدۀ نظام ژانری و سینمای ملیاند. درعینحال، ژانرها و سینمای ملی با چالشهای متعددی از حیث تعاریف، مرزبندیها و کارکردهای گوناگون مواجهاند. ژانرها به مثابة پارهگفتارهای سینمای ملی، روندمحور و همواره در معرض تحول و بازنگریاند. هدف این مقاله، بررسی تبادلات، همپوشانیها، ظرفیتها و چالشهای نظریههای ژانر و سینمای ملی، مواجهه با پویشهای درونی و بیرونی امر ملی و نقش تأثیرگذار دولتهاست. در این مقاله برای بررسی ظرفیتها و چالشهای سینمای ملی ـ ژانری از روش تحلیل منطقی و استدلال قیاسی بهره گرفته شده و از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانهای، داده های مورد نیاز گردآوری شدهاند. یافتهها نشان میدهند که الگوی سینمای ملی ـژانری میتواند از ظرفیت ها و امکانات ژانر و امر ملی بهره بگیرد. این الگوی کارآمد میتواند بازتاب تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی و واقعیتهای چندگانۀ اجتماع در برهههای گوناگون باشد. لایه های معنایی و نحوی پارهگفتارهای امر ملی حاوی سنتها، ارزشهای اجتماعی و فرهنگی و واقعیتهای چندگانة ملی اند. الگوی سینمای ملی ـ ژانری میتواند با اتخاذ راه کاری انعطاف پذیر برای تعریف و بازتعریف مرزهای درونی و بیرونی اش، استمرار یابد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Potentialities and Challenges of the National-Generic Cinema Paradigm
نویسندگان [English]
- Vahid A. Moosavi 1
- Ronak Ranji 2
1 Assistant Professor, Department of Graphic Design and Animation, Digital Arts Faculty, IRIB University, Tehran, Iran (Corresponding Author).
2 M.A. in Cinema, Department of Cinema, Faculty of Arts, Soore University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
National cinema is not distict from mainstream movies or simply synonymous with Art Cinema. Popular films express national characters and represent the intertwined relationships between the genre system and national cinema. However, both genres and national cinemas encounter many challenges regarding their multiple definitions, boundaries, and functions. Genres that are the essential constituents of national cinemas are best understood as processes marked by difference, variation, redefinition, and ongoing change. This article aims to discuss the exchanges, overlaps, potentialities, and challenges of genre and national cinema theories, their confrontation with internal and external dynamics, and the influential role of governments. This paper which investigates the potentialities and challenges of national-generic cinema has logical analysis and deductive reasoning as methods, and the data has been collected through documentary and library analysis. The findings show that the paradigm of national-genric cinema can make the best of the capacities and the resources of genre and the national. This efficent paradigm can reflect cultural and social differences and multiple realities of society at different times. The semantic and syntactic layers of the national utterances contain traditions, social and cultural values, and national realities. The paradigm of national-genric cinema can survive if it takes a flexible approach to defining and redefining its internal and external borders.
کلیدواژهها [English]
- National-Genric Cinema
- trans-national
- semantic/syntactic approach
- schemata
- verisimilitude
Nationalism. London: Verso Editions and New Left Books.