سارا استواربکیانی؛ محبوبه البرزی؛ فریبا خوشبخت
چکیده
انیمیشنها در تربیت کودکان، جایگاه مهمی دارند. هدف این پژوهش، شناسایی، معرفی و تحلیل مؤلفههای تربیت شهروندی در انیمیشنهای کودکان است. پژوهش در رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای تلخیصی انجام گرفت. در این راستا، ابتدا مؤلفههای تربیت شهروندی با روش مرور نظاممند در سه مؤلفۀ دانش، مهارت و نگرش تعیین شدند. سپس 8 انیمیشن برنده جایزۀ ...
بیشتر
انیمیشنها در تربیت کودکان، جایگاه مهمی دارند. هدف این پژوهش، شناسایی، معرفی و تحلیل مؤلفههای تربیت شهروندی در انیمیشنهای کودکان است. پژوهش در رویکرد کیفی از نوع تحلیل محتوای تلخیصی انجام گرفت. در این راستا، ابتدا مؤلفههای تربیت شهروندی با روش مرور نظاممند در سه مؤلفۀ دانش، مهارت و نگرش تعیین شدند. سپس 8 انیمیشن برنده جایزۀ اسکار براساس محبوبیت در وبسایتIMDb ، بهطور هدفمند انتخاب شدند. واحد تحلیل انیمیشنها، «صحنه» انتخاب شده است. نتایج تحلیلها نشان داد در همۀ انیمیشنها، مؤلفههای تربیت شهروندی وجود دارد. از بین سه مؤلفه، مؤلفۀ مهارت، بیشتر و مؤلفۀ دانش، کمتر مشاهده شد. از نظر توجه به مؤلفهها، انیمیشن «زوتوپیا» در جایگاه نخست و انیمیشن «یخزده» در آخر قرار گرفت. در مقایسۀ انیمیشنها در زیرمجموعۀ مؤلفهها، انیمیشن «کوکو» با 47 صحنه، بیشترین مؤلفۀ دانش (توصیف) و انیمیشن «یخزده» با20 صحنه، کمترین مؤلفۀ دانش (شناخت) را نشان داد. انیمیشن «زوتوپیا» در33 صحنه، مهارت تجزیه و تحلیل، 21 صحنه، فهم مهارت و 29 صحنه، کاربرد بیشترین مؤلفههای حوزۀ مهارت، انیمیشن بالا در29 صحنه، مهارت تجزیه و تحلیل، 19 صحنه، فهم مهارت و3صحنه، کاربرد کمترین مؤلفههای حوزۀ مهارت را نشان داد. در مؤلفۀ نگرش «زوتوپیا» با 30صحنه در دریافت واکنش عاطفی، 16صحنه در ارزشگذاری عاطفی و20صحنه در تبلور ارزشهای عاطفی، بیشترین مؤلفه و انیمیشن «شهر اشباح» با 24 صحنه در دریافت واکنش عاطفی، 2 صحنه در ارزشگذاری عاطفی و 9 صحنه در تبلور ارزشهای عاطفی، کمترین میزان حضور مؤلفهها را نشان داد. نتایج حاصل از تحلیل ها در این پژوهش، تأییدی است بر نقش انیمیشن در تربیت شهروندی که این امر لزوم آگاهسازی والدین و متخصصان تعلیم و تربیت را در استفادۀ آگاهانه از انیمیشنها موردتأکید قرار میدهد.
مصطفی مصدقی؛ سید مهدی شریفی؛ اکبر نصراللهی
چکیده
در سالهای اخیر، تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سازمانهای رسانهای- بویژه در بخش خبر و اطلاعرسانی- کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانهها، از جمله صدا وسمیا، دشوار کرده است. در این راستا، اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها میتواند سرآغازی برای حرکت سنجیده و موثر در این زمینه باشد. با توجه ...
بیشتر
در سالهای اخیر، تغییرات فراوان و افزایش رقابت در سازمانهای رسانهای- بویژه در بخش خبر و اطلاعرسانی- کار را برای پیشبرد اهداف و سیاستهای بخش خبر رسانهها، از جمله صدا وسمیا، دشوار کرده است. در این راستا، اتخاذ سیاستهای جدید از جمله جذب استعدادها میتواند سرآغازی برای حرکت سنجیده و موثر در این زمینه باشد. با توجه به اینکه شناخت ویژگیها و استعدادهای موردنیاز برای کار در بخش خبر سازمان صداو سیما، ضروری است، این پژوهش درصدد است استعدادهای مورد نیاز را برای فعالیت در بخش خبر صدا و سیما تبیین کند. پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون و جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه با مدیران و سردبیران خبرصدا و سیما و دیگر افراد صاحبنظر صورت پذیرفته است. بهرهمندی از ویژگیهای ذاتی موردنظر، ویژگیهای مرتبط با یادگیری، آموزشهای متناسب و ویژگیهای حاصل از تجربه، سه مضمون فراگیر ازنتایج انجام این پژوهش است.
علی دادخواه؛ محمد سلطانی فر؛ علی جعفری
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی استراتژی سازمان صدا و سیما برای انتخابات ریاست جمهوری به روش آمیخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری در بخش کیفی، مدیران صدا و سیمای مراکز استانها و اساتید حوزۀ رسانه و در بخش کمی، اساتید دانشگاه بوده اند. در مرحلۀ کیفی، 18 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری و در مرحلۀ کمی، 60 نفر به صورت ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی استراتژی سازمان صدا و سیما برای انتخابات ریاست جمهوری به روش آمیخته انجام گرفته است. جامعۀ آماری در بخش کیفی، مدیران صدا و سیمای مراکز استانها و اساتید حوزۀ رسانه و در بخش کمی، اساتید دانشگاه بوده اند. در مرحلۀ کیفی، 18 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری و در مرحلۀ کمی، 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. در مرحلۀ کیفی از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و در مرحلۀ کمی از پرسشنامۀ محققساخته استفاده شده است. در بخش کیفی تحلیل محتوای کیفی و در مرحلۀ کمی تحلیل ماتریس سوات و ماتریس برنامهریزی استراتژایک کمی (QSPM) بکار رفته است. نتایج تحلیل سوات نشان داد که صدا و سیما از چشمانداز خوبی برای دستیابی به تولید رسانهای برای انتخابات برخوردار است. اهداف راهبردی در این چشمانداز عبارتاند از: تعهد، مردمسالاری و اعتمادآفرینی، خلاقیت و نوآوری، فرایندگرایی و بهبود مستمر فرایندها با تدوین و تولید محتوای با کیفیت و مدیریت رسانهای شفاف در جهت مأموریتهای رضایتمداری، عدالتمحوری، روشنگری و تبیینگری. همچنین در این پژوهش، 10 عامل داخلی و 6 عامل خارجی به عنوان استراتژیهای مطلوب برای انتخابات ریاست جمهوری شناسایی شد. براساس ماتریس برنامهریزی استراتژایک کمی، جایگاه استراتژیک صدا و سیما درراستای پوشش حداکثر انتخابات ریاست جمهوری در منطقۀ SO قرار دارد که بر این مبنا، استراتژیهای منطقۀ تهاجمی برای صدا و سیما مطلوب است. در نتیجه، میتوان با لحاظ کردن این استراتژیها، در پوشش بهتر انتخابات ریاست جمهوری در آینده گامی اساسی برداشت که در قالب پیشنهادات تحقیق ارائه شده است.
رامتین شهبازی؛ محمد عارف؛ مصطفی مختاباد امرئی
چکیده
در قرن بیستم، چرخشهای مطالعات زبانی در حوزۀ فلسفۀ زبان، بر بسیاری از شاخههای دیگر فلسفه، همچون مطالعات تخیل در هنر نیز تأثیر گذاشت. لودویک ویتگنشتاین در جایگاه یکی از چهرههای فلسفۀ زبان در قرن بیستم،کوشید فلسفۀ زبان را از حوزۀ نظریه برهاند و به روش نزدیک کند. بنابراین گزارههای او- بهخصوص در دورۀ متأخر- راهی است برای شناختن ...
بیشتر
در قرن بیستم، چرخشهای مطالعات زبانی در حوزۀ فلسفۀ زبان، بر بسیاری از شاخههای دیگر فلسفه، همچون مطالعات تخیل در هنر نیز تأثیر گذاشت. لودویک ویتگنشتاین در جایگاه یکی از چهرههای فلسفۀ زبان در قرن بیستم،کوشید فلسفۀ زبان را از حوزۀ نظریه برهاند و به روش نزدیک کند. بنابراین گزارههای او- بهخصوص در دورۀ متأخر- راهی است برای شناختن کارکردهای زبان درراستای روشمندی دستورزبان. هدف از نگارش این مقاله، دستیابی به شیوههای بسط زبان نمایشی، با نگاهی به روش دستور زبان تخیل بر پایۀ آرای ویتگنشتاین است. در این راستا، فیلمنامۀ «وقت دیگر، شاید» اثر بهرام بیضایی، برگزیده شده که بازیهای زبانی تخیل در آن مشهود است. در این پژوهش، به این سؤال پاسخ داده شده که چگونه روش ویتگنشتاین در دستور زبان تخیل، میتواند منجر به بسط زبان دراماتیک شود؟ بر همین اساس، این فرضیه قوت میگیرد: بهنظر میرسد بیضائی، عناصر مختلفی را با درهمآمیزی دستور بازیهای زبانی متفاوت تخیل درهم آمیخته تا به گسترش زبان نمایشی اثر یاری رساند. این پژوهش، براساس هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای، بر پایۀ روش کیفی و بر مبنای ماهیت توصیفی انجام گرفته است. براساس نتایج، روش تخیلپردازی و شکلگیری دستور بازی زبانی آن در فیلمنامۀ مورد نظر، دارای شکلهای متفاوتی بوده و منجر شده بیضائی روشهای متفاوت کلامی را در گفتوگونویسی و تصویرسازی درهم آمیزد و با روش تخیل شبکهای، به تولید دستور زبانی ویژه دست یابد.
وحیداله موسوی؛ روناک رنجی
چکیده
سینمای ملی، متمایز از سینمای «جریان اصلی» یا مترادف با «سینمای هنری» نیست. فیلمهای تودهپسند نیز بیانگر منشهای ملی و حاکی از رابطۀ درهمتنیدۀ نظام ژانری و سینمای ملیاند. درعینحال، ژانرها و سینمای ملی با چالشهای متعددی از حیث تعاریف، مرزبندیها و کارکردهای گوناگون مواجهاند. ژانرها به مثابة ...
بیشتر
سینمای ملی، متمایز از سینمای «جریان اصلی» یا مترادف با «سینمای هنری» نیست. فیلمهای تودهپسند نیز بیانگر منشهای ملی و حاکی از رابطۀ درهمتنیدۀ نظام ژانری و سینمای ملیاند. درعینحال، ژانرها و سینمای ملی با چالشهای متعددی از حیث تعاریف، مرزبندیها و کارکردهای گوناگون مواجهاند. ژانرها به مثابة پارهگفتارهای سینمای ملی، روندمحور و همواره در معرض تحول و بازنگریاند. هدف این مقاله، بررسی تبادلات، همپوشانیها، ظرفیتها و چالشهای نظریههای ژانر و سینمای ملی، مواجهه با پویشهای درونی و بیرونی امر ملی و نقش تأثیرگذار دولتهاست. در این مقاله برای بررسی ظرفیتها و چالشهای سینمای ملی ـ ژانری از روش تحلیل منطقی و استدلال قیاسی بهره گرفته شده و از طریق مطالعات اسنادی و کتابخانهای، داده های مورد نیاز گردآوری شدهاند. یافتهها نشان میدهند که الگوی سینمای ملی ـژانری میتواند از ظرفیت ها و امکانات ژانر و امر ملی بهره بگیرد. این الگوی کارآمد میتواند بازتاب تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی و واقعیتهای چندگانۀ اجتماع در برهههای گوناگون باشد. لایه های معنایی و نحوی پارهگفتارهای امر ملی حاوی سنتها، ارزشهای اجتماعی و فرهنگی و واقعیتهای چندگانة ملی اند. الگوی سینمای ملی ـ ژانری میتواند با اتخاذ راه کاری انعطاف پذیر برای تعریف و بازتعریف مرزهای درونی و بیرونی اش، استمرار یابد.
امین فرخی حقیقت؛ امین طیب طاهر؛ محمدعلی هرمزی زاده
چکیده
این پژوهش در پی بررسی و کشف گفتمان (یا گفتمانهای) شکلگرفته پیرامون کودتای 28 مرداد در تلویزیون بیبیسی فارسی در «گزارشهای ویژۀ شصتمین سالگرد کودتای 28 مرداد» است. در این راستا، از نظریههای گفتمان و دیپلماسی رسانهای استفاده شده است. روش پژوهش، تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمانکاوی وندایک است. متن ...
بیشتر
این پژوهش در پی بررسی و کشف گفتمان (یا گفتمانهای) شکلگرفته پیرامون کودتای 28 مرداد در تلویزیون بیبیسی فارسی در «گزارشهای ویژۀ شصتمین سالگرد کودتای 28 مرداد» است. در این راستا، از نظریههای گفتمان و دیپلماسی رسانهای استفاده شده است. روش پژوهش، تحلیل گفتمان با استفاده از رویکرد گفتمانکاوی وندایک است. متن موردمطالعۀ این پژوهش، شامل 7 گزارش است که پس از بررسی، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مورد گفتمانکاوی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد متون تمام گزارشها از لحاظ سبک واژگانی، افراد و نهادهای مطرحشده در متن، قطببندی، استنادها، پیشفرضها، دلالتهای ضمنی، مؤلفههای اجماع و توافق و گزارههای اساسی، شباهتهای بسیاری با هم دارند. براساس یافتههای تحقیق، اصلیترین چهارچوب در دستور کار قرارگرفته در این گزارشها و مستند درخصوص کودتای 28 مرداد، «چهارچوب دیپلماسی رسانهای غرب» بوده که گفتمانهای مشترکی مانند: تقویت و برجستهکردن گفتمان «ملی- لیبرال»، گفتمان «ابرقدرتی آمریکا»، گفتمان «اعتدال»، تضعیف گفتمان «اسلام سیاسی»، تخریب گفتمان «مارکسیسم» و رد گفتمان «مقاومت»- با توجه به مبانی فلسفی و معرفتشناختی چهارچوب مورد اشاره- در هر گزارش برجسته شده است.
فاطمه شکاری؛ جهاندار امیری؛ هادی البرزی دعوتی
چکیده
یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای تولیدی رسانه ملی بعنوان بزرگترین، تأثیرگذارترین و فراگیرترین نهاد فرهنگساز و جریانساز در جامعه ایران، بخش تولید است که نقش بسیار مهمی در اطلاعرسانی و جریانسازی بعهده دارد. با وجود مشکلات فراوان در جامعه، رسانههای بیگانه نیز با ترویج بیاعتمادی و بهتصویرکشیدن نمایی تیرهوتار از ...
بیشتر
یکی از مهمترین و اصلیترین بخشهای تولیدی رسانه ملی بعنوان بزرگترین، تأثیرگذارترین و فراگیرترین نهاد فرهنگساز و جریانساز در جامعه ایران، بخش تولید است که نقش بسیار مهمی در اطلاعرسانی و جریانسازی بعهده دارد. با وجود مشکلات فراوان در جامعه، رسانههای بیگانه نیز با ترویج بیاعتمادی و بهتصویرکشیدن نمایی تیرهوتار از آیندۀ کشور، درصدد گسترش یأس و ناامیدی هستند. با توجه به این شرایط، نقش رسانه ملی بطور عام و بخشهای خبری آن بطور خاص، در امیدآفرینی بسیار موثر و حتی تعیینکننده است. این پژوهش با هدف دستیابی به شاخصههای محتوایی و ساختاری خبر امیدآفرین در رسانۀ ملی با روش کیفی فراترکیب انجام شده است. در این تحقیق با بررسی تحقیقات پیشین در زمینۀ امیدآفرینی از طریق رسانهها، 41 کد باز، 13 کد محوری (مفهوم) و 11 مقوله حاصل شد. مهمترین مقولههای حاصل این تحقیق عبارتند از: سیاستگذاری خبری مناسب در پرداختن به موضوعات دیگر کشورها، استفاده از تاکتیکها و تکنیکهای پوشش خبری، خنثیسازی اقدامات ناامیدکننده رسانههای معاند، دادن وعدههای تحققآمیز به مردم، سیاستگذاری مناسب در پرداخت به اخبار مثبت و منفی، بازنمایی چشمانداز روشن نسبت به آینده و برآیند امیدآفرین بخشهای خبری.