رمزگشایی مجموعه پویانمایی ایرانی «بچه‌های ساختمان گل‌ها» در بازنمایی روابط والدین و فرزندان (براساس رمزگان جان فیسک)

فاطمه پاک نژاد؛ زهرا رهبرنیا

دوره 17، شماره 46 ، تیر 1402، صفحه 30-5

https://doi.org/10.22085/javm.2023.392012.2054

چکیده
   با توجه به اهمیت بنیان خانواده در فرهنگ ایرانی- اسلامی و همچنین علاقۀ کودکان به تماشای انیمیشن، تعیین مشخصه‌های بازنمایی‌شده و رمزگان ایدئولوژیک انیمیشن‌ها ضروری است، زیرا نوع زبان مورداستفاده برای بیان هر موضوع، می‌تواند معنای آن را تغییر دهد. هدف این پژوهش، تحلیل نشانه‌شناختی الگو‌های بازنمایی‌شدۀ روابط والدین و فرزندان ...  بیشتر

خوانش نشانه‌‌شناسانۀ فیلم‌‌های «آشوب» و «داستان توکیو» با تأکید بر ابعاد معماری

مهدی محرابی؛ سید مصطفی مختاباد امرئی؛ سید هادی قدوسی فر

دوره 17، شماره 46 ، تیر 1402، صفحه 58-31

https://doi.org/10.22085/javm.2023.341404.1927

چکیده
  هدف این پژوهش، تحلیل نشانه‌شناختی مکان و فضای معماری فیلم‌های آشوب (1985) ساخته اکیرا کورساوا و داستان توکیو (1953) ساخته یاسیجیرو اوزو است. روش‌‌ پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتوای ساختارگراست و راهبرد اصلی آن، شیوۀ تفسیری با تحلیل نشانه‌شناختی بصری است. روش گردآوری داده‎ها، کتابخانه‎ای و آرشیوی و با استفاده از ابزار تحلیل کتاب، ...  بیشتر

تحلیل فیلم سینمایی «روز واقعه» با رویکرد نئوفرمالیستی

جلیل مهروز؛ امیرحسن ندایی؛ محمدعلی صفورا

دوره 17، شماره 46 ، تیر 1402، صفحه 90-59

https://doi.org/10.22085/javm.2023.347866.1938

چکیده
   در میان آثار سینمایی با محوریت واقعۀ عاشورا، فیلم «روز واقعه» (1373) ساخته شهرام اسدی، یک اثر سینماییِ درخورِ تأمل است. این پژوهش درصدد است نحوۀ تعامل ساختار روایی[1] و سبک بصری[2] این فیلم را در خلق انواعِ معانی با استفاده از رویکرد نئوفرمالیستی کریستین تامپسون و نظریه‌‌های دیوید بوردول در روایت فیلم داستانی تحلیل کند. روش تحقیقِ ...  بیشتر

پیش‌ساختارهای فلسفی منازعۀ مونتاژ و میزانسن و رهیافت‌های پارادایم کلاسیک

احمدرضا معتمدی؛ شیما معتمدی

دوره 17، شماره 46 ، تیر 1402، صفحه 122-91

https://doi.org/10.22085/javm.2019.183002.1284

چکیده
  نظریۀ «مونتاژ» در سینما، برساختۀ شکل‌گرایی و نظریۀ «میزانسن» برخاسته از نگرۀ مؤلف و دیدگاه واقع‌گرایی است. به نظر می‌رسد که پیش‌ساختارهای فلسفی دو نظریه که یکی بر اصالت کل و ساختارگرایی استوار است و دیگری بر اصالت جزء و پدیدارشناسی، از ریشه‌ای عمیق در یک منازعۀ تاریخی- فلسفیِ دوران کلاسیک برخوردارند. در دیدگاه مونتاژ، ...  بیشتر

ارائة الگوی راهبردی مقابله با تروریسم رسانه‌ای با رویکرد به سرمایۀ اجتماعی

حسین اسمعیلی؛ احتشام رشیدی؛ ابوالفضل دانایی

دوره 17، شماره 46 ، تیر 1402، صفحه 166-123

https://doi.org/10.22085/javm.2023.398524.2072

چکیده
  «تروریسم رسانه‌‌ای» به پوشش رسانه‌‌ای فعالیت‌‌ها و اقدامات تروریستی در شبکه‌‌های اجتماعی اشاره دارد و گونه‌‌ای نوظهور از تروریسم است که با بهره‌‌گیری از ابزار رسانه‌ای و استفادة افراطی از فضای مجازی، به ایجاد هراس جمعی، وحشت و رعب اقدام می‌کند. یکی از موضوعات مهم در مهار و تشویق تروریسم، اندازه‌گیری سرمایة اجتماعی ...  بیشتر

شیوۀ راه‌‌اندازی پویش‌‌های اجتماعی در رادیو با استفاده از ظرفیت فضای مجازی (مطالعۀ موردی: پاندمی کرونا)

فرشته لطفی؛ محمد اخگری؛ زهرا صفائیان

دوره 17، شماره 46 ، تیر 1402، صفحه 198-167

https://doi.org/10.22085/javm.2021.296350.1798

چکیده
  نیاز به اطلاع‌رسانی، آموزش و بسیج جامعه به‌منظور مقابله با بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی، از ضروریات جوامع امروزی است که انتظار می‌رود رسانه‌ها نیز درجهت تحقق آن تلاش کنند. از طرفی، با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، شاهد هم‌افزایی رسانه‌ها با یکدیگر هستیم، این امر، در شرایط بحران، می‌تواند فرصت خوبی برای رسانه‌ای چون رادیو ...  بیشتر

خوانش مفهوم وانموده در تیزرها و آگهی‌‌های تبلیغاتی تلویزیون ایران (دهۀ 1390)

شبنم نعمنی آردی؛ حسین اردلانی؛ ابوالفضل داودی رکن آبادی

دوره 17، شماره 46 ، تیر 1402، صفحه 226-199

https://doi.org/10.22085/javm.2023.409489.2097

چکیده
   نظریۀ شبیه‌سازی واقعیت بودریار در تبلیغات تلویزیونی، شبیه‌سازی از نوع سوم است. از واقعیت، فقط علائم و نشانه‌ها باقی مانده و تصویر در حال پنهان کردنِ عدم وجود واقعیت در آنهاست. این پژوهش، درصدد است با مروری بر فلسفۀ بودریار و خوانش مفهوم وانموده، به این سؤال، پاسخ دهد که مفهوم وانموده در آگهی‌های تلویزیون ایران چه نقشی دارد؟ ...  بیشتر