نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، رشتة زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة علوم انسانی دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران.
2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران. (نویسنده مسئول)
چکیده
بررسی توان علوم بلاغی فارسی در تبیین انواع متون - اعم از متون نوشتاری، شنیداری و دیداری- موضوعی است که از جنبة بازتعریف علوم بلاغی مهم بنظر میرسد. با این رویکرد، متونی مانند تبلیغات، باید مورد بررسیهای نشانهشناسانه قرار گیرد و شگردهایی که با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب در آنها بکار رفته، تبیین شوند. از نمونههای متون پر مخاطب، آگهیهای تلویزیونی هستند که تلاش میکنند در مدتزمانی کوتاه، بیشترین تأثیر را بر بیننده داشته باشند. مسئله این پژوهش، تبیین چگونگی تأثیرگذاری متون پویش ایران من با استفاده از شگردهای بلاغی کهن و نو است. این پویش مدتی است که از سیمای ج.ا.ا، با هدف تقویت وحدت ملی و نشان دادن عظمت و زیباییهای ایران، درحال پخش است. همچنین امکان تطبیق صناعات بلاغی نوشتاری در متون تصویری، از دیگر نکاتی است که در ادبیات فارسی کمتر به آن توجه شده است. این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی و بررسی نشانهشناسانه معلوم میکند که در این متون، علاوه بر شگردهای بلاغت سنتی (مانند نماد، استعاره و مجاز)، از شگردهای تأثیرگذار دیگری نیز استفاده شده که عبارتاند از: ویژگیهای ساختاردهنده (مانند استفادة موثر از شخصیتها، نمادها)، بنمایهها و استفاده از ویژگیهای شنیداری (موسیقی، انواع صداها و صدای راوی).
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Impact Process of Visual Advertisements with an Emphasis on Pseudo-Rhetorical Devices (Case Study of Iran-e Man Campaign)
نویسندگان [English]
- Eshagh Sazmand 1
- Mostafa Dashti Ahangar 2
1 M.A. Student in Persian language and literature, Department of Persian language and literature, human science Faculty, Velayat University, Iranshahr, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Persian language and literature, human science Faculty, Velayat University, Iranshahr, Iran. (Corresponding Author)
چکیده [English]
The study of the utility of Persian rhetoric in reading new sorts of texts -whether written, aural, or visual- seems essential to the redefinition of rhetoric. With this goal in mind, texts such as advertisements should be analyzed semiologically to determine the rhetorical devices used to influence the target audience. Advertisements are among the examples of texts with a large audience that attempt to highly impact the audience in a short time. This study attempts to explain the impact process of the texts used in "Iran-e Man" campaign using traditional and contemporary rhetorical strategies. It has been a while since the ad has run on IRIB TV to promote national unity and portray Iran's magnificence and beauties. In addition, the use of textual rhetorical strategies in visual works is among the aspects receiving less consideration in Persian literature. By applying qualitative content analysis and semiotic analysis to these texts, the article finds that in addition to traditional rhetorical methods (such as symbols, metaphors, and tropes), other effective methods are employed including structuring features (such as the effective use of characters and symbols), themes, and the application of auditory features (music, voices, and narrator’s voice).
کلیدواژهها [English]
- Public Service Advertisement
- Rhetoric
- Pseudo-rhetoric
- Semiotics
- Iran-e Man Campaign