امیر حسین پرمهر یابنده؛ حسین عابددوست؛ زیبا کاظم پور
چکیده
تولید سریال برای نمایشخانگی بخشی از فعالیتهای رسانهای مرسوم است. سریالهای نمایشخانگی با نشانههای نوشتاری معرفی میشوند. حروفنگاری عناوین این سریالها، روابط نشانهای را دربر میگیرد که در انتقال معنا تأثیرگذارند. این روابط در دو بخش نشانههای ارجاعی و شکلگردان جای میگیرند. هدف این پژوهش، تحلیل کارکرد نشانههای ...
بیشتر
تولید سریال برای نمایشخانگی بخشی از فعالیتهای رسانهای مرسوم است. سریالهای نمایشخانگی با نشانههای نوشتاری معرفی میشوند. حروفنگاری عناوین این سریالها، روابط نشانهای را دربر میگیرد که در انتقال معنا تأثیرگذارند. این روابط در دو بخش نشانههای ارجاعی و شکلگردان جای میگیرند. هدف این پژوهش، تحلیل کارکرد نشانههای ارجاعی و شکلگردان در دو دستۀ روابط جانشینی و همنشینی نشانهها در حروف نگاری سریالهای نمایش خانگی ایران است. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و شیوۀ گردآوری مطالب، کتابخانهای (فیشبرداری و تصویرخوانی) است. روش تجزیه و تحلیل دادهها نیز کیفی است. این تحقیق نشان میدهد که انتقال معنای نوشتار با فرم و محتوای آن، رابطهای تنگاتنگ دارد. بخشی از تایپوگرافیها بهدلیل استفاده از نمادهای بهخصوص و ارجاع مستقیم آنها به جهان طبیعی و نیز محتوای سریال، در دستۀ نشانههای ارجاعی قرار میگیرند، مانند سریال های هیولا، قورباغه و کرگدن که در آنها، نوشتار به ویژگیهای طبیعی با قدرت بیشتری اشاره دارد. بخشی دیگر از نشانهها مانند سریال های دراکولا، زخمکاری و یاغی، با توجه به داشتن مفاهیم رمزی- با نیاز به تعمق بیشتر برای دریافت معنای آن- در دستۀ نشانههای غیرارجاعی (شکلگردان) جای میگیرند. تعامل میان نشانههای موجود در تایپوگرافی سریالها، قابلبررسی است و در شخصیت بخشیدن به نوشتار، نام سریال و انتقال معنا نقش بسزایی دارد. همچنین،با توجه به نوع قرارگیری نماد و نوشتار دراین حروفنگاریها، دردو دستۀ جانشینی و همنشینی نشانهها قرارمیگیرند.
اسحاق سازمند؛ مصطفی دشتی آهنگر
چکیده
بررسی توان علوم بلاغی فارسی در تبیین انواع متون - اعم از متون نوشتاری، شنیداری و دیداری- موضوعی است که از جنبة بازتعریف علوم بلاغی مهم بنظر میرسد. با این رویکرد، متونی مانند تبلیغات، باید مورد بررسیهای نشانهشناسانه قرار گیرد و شگردهایی که با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب در آنها بکار رفته، تبیین شوند. از نمونههای متون پر مخاطب، آگهیهای ...
بیشتر
بررسی توان علوم بلاغی فارسی در تبیین انواع متون - اعم از متون نوشتاری، شنیداری و دیداری- موضوعی است که از جنبة بازتعریف علوم بلاغی مهم بنظر میرسد. با این رویکرد، متونی مانند تبلیغات، باید مورد بررسیهای نشانهشناسانه قرار گیرد و شگردهایی که با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب در آنها بکار رفته، تبیین شوند. از نمونههای متون پر مخاطب، آگهیهای تلویزیونی هستند که تلاش میکنند در مدتزمانی کوتاه، بیشترین تأثیر را بر بیننده داشته باشند. مسئله این پژوهش، تبیین چگونگی تأثیرگذاری متون پویش ایران من با استفاده از شگردهای بلاغی کهن و نو است. این پویش مدتی است که از سیمای ج.ا.ا، با هدف تقویت وحدت ملی و نشان دادن عظمت و زیباییهای ایران، درحال پخش است. همچنین امکان تطبیق صناعات بلاغی نوشتاری در متون تصویری، از دیگر نکاتی است که در ادبیات فارسی کمتر به آن توجه شده است. این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی و بررسی نشانهشناسانه معلوم میکند که در این متون، علاوه بر شگردهای بلاغت سنتی (مانند نماد، استعاره و مجاز)، از شگردهای تأثیرگذار دیگری نیز استفاده شده که عبارتاند از: ویژگیهای ساختاردهنده (مانند استفادة موثر از شخصیتها، نمادها)، بنمایهها و استفاده از ویژگیهای شنیداری (موسیقی، انواع صداها و صدای راوی).
حسن زریابی یکتا
چکیده
انیمیشن از مهمترین قالبهای برنامه سازی تلویزیونی ایران است. گروه های سنتی متنوعی- بویژه کودکان و نوجوانان- بهتماشای برنامههای شبکههای مختلفی چون پویا و امید مینشینند. در رقابت سخت بین شبکه های تلویزیونی صداوسیما و شبکههای خارجی و رسانههای مختلف، انیمیشنهایی موفق میشوند که مخاطب خود را بهتر شناخته و تولیدات ...
بیشتر
انیمیشن از مهمترین قالبهای برنامه سازی تلویزیونی ایران است. گروه های سنتی متنوعی- بویژه کودکان و نوجوانان- بهتماشای برنامههای شبکههای مختلفی چون پویا و امید مینشینند. در رقابت سخت بین شبکه های تلویزیونی صداوسیما و شبکههای خارجی و رسانههای مختلف، انیمیشنهایی موفق میشوند که مخاطب خود را بهتر شناخته و تولیدات مفهومی خود را براساس نظرات آنها پایهریزی کنند. هدف این پژوهش، سنجش نگرش کودکان ایرانی پیرامون ظاهر بصری شخصیتها در انیمیشن تلویزیونی است. بر همین اساس، مؤلف با استناد به پاسخ پرسشنامههایی که به مخاطبان کودک در سراسر ایران ارائه شد، این پژوهش را انجام داده است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کودکان پسر و دختر 6 تا 11 سال (مقطع ابتدایی سالهای اول و دوم) در کشور بود. پرسشنامهها نیز بر سنجش میزان علاقهمندی کودکان شاخصهایی مانند رنگ، لباس، مو، چشم و دیگر شاخص هایی از این قبیل متمرکز بود. کودکانی با تفاوتهای فرهنگی- اجتماعی از پنج ناحیه کشور (ساری، مشهد، زاهدان، بندرعباس، یزد، سنندج و تبریز) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و با گردآوری پرسشنامههای حضوری و تجزیهوتحلیل دادهها بهصورت توصیفی، این پژوهش از بین 1393 نفر فراوانی بین دختر و پسر به انجام رسید. علاقهمندی بیشتر کودکان ایرانی به رنگهای گرم، فضای بومی و سنتی، خطوط منحنی، منظم، اشکال پرداختشده، اندام متوسط، قدبلند، ابروهای ناپیوسته، موهای روشن، چشم روشن شخصیت ها بود این ویژگی ها، شاخص هایی هستند که میتوانند برای خلق برنامه های تلویزیونی، موردتوجه هنرمندان انیمیشن قرار گیرند تا براساس سلیقۀ مخاطبان، آثاری جذاب تولید کنند.
حسین ذوالقدر؛ سید نورالدین رضوی زاده؛ مهدی نجف زاده
چکیده
دنیای امروز، شاهد تغییرات و تحولات عمیقی است که همۀ آنها در حوزههای عملکردی هویت، مرز، مفهوم جغرافیا (مکان)، فضا و زمان، قابلدرکاند. هویتها چندپاره شدهاند، مرزها درنوردیده و مکان و زمان به هم فشرده شدهاند. در این راستا، تلویزیون- بهعنوان زبانی بینالمللی- یکی از عوامل مؤثر در بروز این تغییرات است و تقریباً هیچ نقطهای ...
بیشتر
دنیای امروز، شاهد تغییرات و تحولات عمیقی است که همۀ آنها در حوزههای عملکردی هویت، مرز، مفهوم جغرافیا (مکان)، فضا و زمان، قابلدرکاند. هویتها چندپاره شدهاند، مرزها درنوردیده و مکان و زمان به هم فشرده شدهاند. در این راستا، تلویزیون- بهعنوان زبانی بینالمللی- یکی از عوامل مؤثر در بروز این تغییرات است و تقریباً هیچ نقطهای از جهان را نمیتوان یافت که از امواج و پیامهای تلویزیونی- بهعنوان سفیران جدید در سیاستهای ارتباطی- به دور باشد. در مواجهه با چنین وضعیتی و برای درک مؤلفهها و مختصات تلویزیون جهانی، این پژوهش از طریق مصاحبه با بیست نفر از پژوهشگران و کارشناسان حوزۀ ارتباطات و رسانه، زمینههای ظهور و بستر فعالیت تلویزیونهای جهانی در عصر جهانی شدن را بررسی کرده و به واکاوی مؤلفههای «تلویزیون جهانی»[1] در شبکه های برونمرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی پرداخته است. براساس نتایج، از منظر صاحبنظران ایرانی، مؤلفههای «تلویزیون جهانی» را میتوان در چهار سطح مؤلفههای فنی (تکنیکی)، مؤلفههای محتوایی، مؤلفههای ساختاری و مؤلفههای تاکتیکی (رویکردی) طبقهبندی کرد. همچنین زمینههای ظهور و بستر فعالیت تلویزیونهای جهانی، تحتتأثیر عوامل پنجگانۀ فرهنگی، فناوری، سیاسی، اقتصادی و زمینهای مهیا می شوند. [1] Global Television.
حسین احمدی؛ علی رجب زاده طهماسبی
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی کاستیهای موجود در برنامه های مستند تلویزیونی با موضوع زندگی شخصیتهای دینی است که در برخی موارد، منجر به معرفی نادرست این شخصیتها شده است. با توجه به اینکه اغلب کمبودها به مرحلۀ پیشتولید بازمیگردد، این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمیق با ده نفر از صاحبنظران و مستندسازانِ این حوزه، به بررسی مهمترین ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی کاستیهای موجود در برنامه های مستند تلویزیونی با موضوع زندگی شخصیتهای دینی است که در برخی موارد، منجر به معرفی نادرست این شخصیتها شده است. با توجه به اینکه اغلب کمبودها به مرحلۀ پیشتولید بازمیگردد، این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمیق با ده نفر از صاحبنظران و مستندسازانِ این حوزه، به بررسی مهمترین چالشها در پنج بخش سوژهیابی، تحقیق، فیلمنامه، تعیین مخاطب و انتخاب عوامل تولید پرداخته است. براساس یافتهها، «پژوهش»که از ارکان تولید فیلم مستند است، در تعداد زیادی از این آثار با سهلانگاری انجام گرفته که در نتیجه وجوه دراماتیک زندگی سوژه بر مستندساز مخفی مانده است. همچنین در ساختار و فرم این گونه مستندها، خلاقیت و تنوع خاصی دیده نمیشود. از اینرو، برای بروز خلاقیت در ایجاد ساختارهای مناسب در بازنمایی زندگی و سیرۀ عالمان دینی ضروی است که برنامه سازان مستند در تولید آثاری با این موضوع، پنج مرحله متمایزی که در این پژوهش معرفی شده اند، طی کنند.
محمدرضا یاسین؛ حمیدرضا حسینی دانا؛ امید جهانشاهی؛ محسن شاکری نژاد
چکیده
سرعت تحولات و رشد روزافزون پلتفرمهای جدید و ابزارهای دیجیتال، وضعیت صنعت خبر را پیچیده کرده و درنتیجۀ، رقابت میان مؤسسات خبری نیز تشدید شده است. درواقع، امروزه شاهد جنگ رسانهای هستیم و در این میان، خبرگزاری صداوسیما با رسانههای معاند و وابسته به غرب در رقابتی جدی قرار دارد. هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما ...
بیشتر
سرعت تحولات و رشد روزافزون پلتفرمهای جدید و ابزارهای دیجیتال، وضعیت صنعت خبر را پیچیده کرده و درنتیجۀ، رقابت میان مؤسسات خبری نیز تشدید شده است. درواقع، امروزه شاهد جنگ رسانهای هستیم و در این میان، خبرگزاری صداوسیما با رسانههای معاند و وابسته به غرب در رقابتی جدی قرار دارد. هدف این پژوهش، تحلیل عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما در افق 5 ساله است تا چهارچوبی را برای تفکر درمورد آینده داشته باشد و به کمک آن، بتواند تصمیمات مناسبی اتخاذ کند. در این پژوهش، در مرحلۀ نخست، عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما در افق 5 ساله شناسایی و سپس پالایش شدند و نهایتاً، 21 عامل کلیدی یا تعیین کننده به تأیید خبرگان این حوزه رسید که شامل مدیران، سردبیران و دبیران پیشکسوت خبر معاونت سیاسی و خبرگزاری صداوسیما بودند. این افراد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و براساس قاعدۀ اشباع نظری به19 مصاحبه اکتفا شد. خبرگان همچنین در کارگاههایی برحسب میزان اثرگذاری و اثرپذیری، به عوامل نهایی شده نمره دادند که این نمرات در ماتریس اثرات متقابل در نرمافزار میکمک ثبت و تحلیل شد. نتایج نشان داد مدیریت حرفهای خبرگزاری یکی از عواملی است که تأثیرگذاری بالا و تأثیرپذیری کمی دارد و میتواند بر عوامل وابسته که تأثیرپذیری بالاتری دارند، اثر بگذارد. از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر آیندۀ خبرگزاری صداوسیما، اعتماد سیاسی و حضور مؤثر در فضای مجازی است که در زمره عوامل دو وجهی به شمار میروند و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری زیادی دارند.
مریم متقی؛ عاصمه قاسمی؛ تهمینه شاوردی
چکیده
هدف این پژوهش، تحلیل بازنمایی کنشگری سیاسی زنان در سریالهای تاریخی پخششده از سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهۀ چهارم پس از انقلاب ( سالهای 1400-1390) با استفاده از روش کیفی از نوع تحلیل روایت گریماس است. با توجه به هدف پژوهش با نمونهگیری هدفمند دو سریال«تبریز در مه» و «بانوی سردار» که در آنها زنان شخصیت اصلی سریال و کنشگر ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تحلیل بازنمایی کنشگری سیاسی زنان در سریالهای تاریخی پخششده از سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهۀ چهارم پس از انقلاب ( سالهای 1400-1390) با استفاده از روش کیفی از نوع تحلیل روایت گریماس است. با توجه به هدف پژوهش با نمونهگیری هدفمند دو سریال«تبریز در مه» و «بانوی سردار» که در آنها زنان شخصیت اصلی سریال و کنشگر عرصۀ جامعه و سیاست بودند، انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. زنان کنشگر عرصۀ سیاست در این سریالها بین 20 تا 40 سال داشتند. هر دو شخصیت اصلی زن سریالها(دختر خان و دختر ولیعهد) از طبقۀ بالای اجتماع هستند. در این سریال ها بین طبقۀ اجتماعی و کنشگری زنان رابطۀ مستقیم وجود دارد. کنش اجتماعی -سیاسی زنان در آنها بازتابی از ساختار سیاسی و اجتماعی حکومت داخلی، و دخالت دولتهای غربی در امور داخلی ایران بوده است. این بازنمایی کنش سیاسی زنان را در مقولههای بسیاری، از جمله در گفتمان شخصیتهای حاضر در سریالها (دیالوگها)، در لوازم و ابزار استفادهشده توسط آنها (اسب و اسلحه)، شرکت در امور سیاسی و اجتماعی، ایجاد انسجام و همبستگی اجتماعی، مقبولیت اجتماعی، دفاع از ارزشهای دینی و آرمانها، برقراری عدالت اجتماعی و همینطور ایجاد تغییر اجتماعی در جامعۀ زمان خود را نمایش میدهد. با بررسیهای انجامشده در این پژوهش، معلوم شد که امر بازنمایی زنان طبقات پایین جامعه که در وقایع سیاسی- اجتماعی تاریخ ایران نقش اساسی داشتند، مورد توجه قرار نگرفته است.