نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
در میان شکلگرایان دو دیدگاه متفاوت نسبت به مونتاژ فیلم وجود دارد: دیدگاه نخست، مونتاژ را فرآیند پیوند تصاویر عنصری (نامعین و فاقد استقلال) توصیف میکند و دیدگاه دیگر مونتاژ را برخورد دیالکتیک میان تصاویری سلولی (دارای ساختار) میداند. پژوهشحاضر، ضمن بررسی این دو دیدگاه، تلاش میکند تا از طریق بررسی وجوه اختلاف و مطالعه فصول مشترک، دیدگاهی واحد به مونتاژ از منظر شکلگرایان به دست آورد. برای اینمنظور، ابتدا از هر یک از دو منظر ماده خام مونتاژ بررسی شده است که نتایج این بررسی نشان میدهد میان دیدگاه دو نگره متفاوت به مادهخام مونتاژ در یک ویژگیاساسی - یعنی نامعین بودن معنی - اشتراک وجود دارد و تفاوت دیدگاه بیشتر از آنکه ذاتی باشد، حاصل تفاوت در روش تولید فیلم است. در ادامه، از طریق بررسی تفاوت دو نگره، در روش تولید فیلم و تفاوتهای نظری سردمداران این دو دیدگاه (پودفکین و آیزنشتاین)، بحثی پیرامون فرآیند مونتاژ، ماهیت و محدوده آن صورت گرفته که هدف از این بحث، شناسایی مبانی مشترکی است که نظر این دو دیدگاه را در یک مقوله وحدت میبخشد. در پایان نیز به نتیجهگیری از این مباحث پرداخته شده تا دیدگاه مرکبی از موارد فوق گردِ وجوه وحدتبخشِ دو نگره ارائه گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Formalism approach to Substance, Methods&Objectives of Montage
نویسندگان [English]
- morteza hoseinigolkar
- Seyed Mohsen Hashemi
چکیده [English]
There are two different approaches to Montage among Formalists, First one explains montage as resolving of the material into its elements and subsequent building from them of a film whole (Constructive Editing). In the second approach, Montage is a Dialectic process to make meaning from a conflict. In this article, we want to compare these approaches and look for differences and similarities to unify two opposite approaches. First of all, we need to know how they approach Material of Montage (or Movie), Form and finally to Process itself. So we have few questions: How different is Material of Montage in each approach? Which Concepts are similar between two approaches? How can we unify those approaches? How different approaches to montage itself makes differences in methods of montage?
To find answers we will study Eisenstein's Film Form and Film Sense also Pudovkin's Film Technique and Film Acting and some of their classic movies. At the end of this article, we hope to achieve a united formal approach to Montage of movies.
کلیدواژهها [English]
- Montage
- dialectic
- Formalism
- Construction
- conflict