نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

هیأت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیمای تهران

چکیده

امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‏دهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق درباره استعمال دخانیات و آثار سوء آن و راه‏های پیشگیری و مبارزه با آن ضروری به نظر می‏رسد. یکی از راه‏های پیشگیری و مبارزه با این پدیده، افزایش آگاهی مردم از نتایج زیان‌بار استعمال دخانیات، به وسیله تبلیغات تلویزیونی است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه‏ عمیق، به نظرات 13 نفر از کارشناسان در خصوص افزایش آگاهی مخاطبان، ساخت برنامه‏ها و تبلیغات تلویزیونی و نقاط قوت و ضعف تبلیغات ساخته و پخش‏شده در این زمینه، می‏پردازد. نتایج حاصل از این مصاحبه‏ها، لزوم توجّه ویژه برنامه‏سازان و تهیه‌کنندگان به تولید برنامه‏ها و تبلیغات مرتبط، همچنین تعامل بیشتر دستگاه‏ها به‌ خصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نشان می‏دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Comparison of current and desired situation of anti-tobacco advertisements in IRIB channels in points of view of communication experts and Health Council of IRIB in 1390

نویسندگان [English]

  • mohammadgholi minavand
  • Hamidreza gheraghpour

universiy professor- communicatin faculty- tehran IRIB university

چکیده [English]

Nowadays, smoking is one of the main social issues. According to statistics declared by Tobacco Prevention and Control Research Centre of University Medical Sciences, more than 5 million people in all over the world and 40000 smokers in Iran lose their lives just for cigarettes, annually. Daily tobacco use in Iran costs about 50 billion riyals. Therefore, study on smoking and its negative effects and the way to prevent and combat against this phenomenon, seem so necessary. Giving more knowledge about harmful effects of tobacco by TV advertisements, is one of these ways. In this article, the researchers carried out deep interviews with a group of elites including 13 experts, explaining improvement in audience awareness, TV advertisements and their strengths and weaknesses. The results of these interviews indicate that TV programmers and producers should have more consideration on related programs and advertisements, requiring more interaction among ministry of Health, Cure and Medical Education and IRIB.

کلیدواژه‌ها [English]

  • smoking
  • audience awareness
  • TV advertisements