سمیه بابایی؛ اکبر نصراللهی؛ محمدعلی هرمزی زاده
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، صفحه 9-42
چکیده
موضوع این پژوهش، طراحی راهبردهای مطلوب برای مدیریت خردهفرهنگها در شبکه استانی سیمای مرکز قزویناست. اهمیت این موضوع، بیشتر از آن روست که استان قزوین به لحاظ اجتماعی، مرکب از قومیتهای گوناگون و واجد تنوع فرهنگی بسیار است.مسئله اصلی این تحقیق برنامهریزی راهبردی برای مدیریت خردهفرهنگها از طریق شبکه سیمای استانی قزوین است. ...
بیشتر
موضوع این پژوهش، طراحی راهبردهای مطلوب برای مدیریت خردهفرهنگها در شبکه استانی سیمای مرکز قزویناست. اهمیت این موضوع، بیشتر از آن روست که استان قزوین به لحاظ اجتماعی، مرکب از قومیتهای گوناگون و واجد تنوع فرهنگی بسیار است.مسئله اصلی این تحقیق برنامهریزی راهبردی برای مدیریت خردهفرهنگها از طریق شبکه سیمای استانی قزوین است. این مطالعه از نوع توصیفی و کاربردی بوده و به شیوه کیفی و با روش مصاحبه عمیق انجام گرفته است.مصاحبهشوندگان، 26 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران صاحبنظر سازمان صداوسیما و افراد صاحبنظر استان، در زمینه موضوع مورد مطالعه بودند.
مبنای نظری تحقیق با استفاده از مکتب تلفیقی و نظریه راهبردهای مادر و تحلیل به روش مدل هاروارد با استفاده از ماتریس SWOT شکل گرفته است. ضمن تحلیل یافتهها، عوامل داخلی (قوتها و ضعفها) و عوامل خارجی (فرصتها و تهدیدها) تأثیرگذار بر شبکه استانی سیمای مرکز قزوین، شناسایی شدند و در تقابل آنها با یکدیگر در ماتریس، به طراحی راهبردهای مطلوب، اقدام گردید. نتیجه این اقدامات، ارائه راهبردهای مطلوب در دو حوزه مدیریتی و برنامهسازی است که در نهایت به پیشنهادهای اجرایی در حوزه مدیریت راهبردی خردهفرهنگها در شبکههای استانی منجر شد.
فرح غنی زاده سیدلر؛ ویدا همراز
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، صفحه 43-72
چکیده
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق ...
بیشتر
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق درباره استعمال دخانیات و آثار سوء آن و راههای پیشگیری و مبارزه با آن ضروری به نظر میرسد. یکی از راههای پیشگیری و مبارزه با این پدیده، افزایش آگاهی مردم از نتایج زیانبار استعمال دخانیات، به وسیله تبلیغات تلویزیونی است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه عمیق، به نظرات 13 نفر از کارشناسان در خصوص افزایش آگاهی مخاطبان، ساخت برنامهها و تبلیغات تلویزیونی و نقاط قوت و ضعف تبلیغات ساخته و پخششده در این زمینه، میپردازد. نتایج حاصل از این مصاحبهها، لزوم توجّه ویژه برنامهسازان و تهیهکنندگان به تولید برنامهها و تبلیغات مرتبط، همچنین تعامل بیشتر دستگاهها به خصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد.
محمدقلی میناوند؛ حمید رضا چراغپور
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، صفحه 73-90
چکیده
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق ...
بیشتر
امروزه استعمال دخانیات یکی از مسائل مهم اجتماعی است. براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی، سالیانه بیش از 5 میلیون نفر در جهان و 40 هزار نفر در ایران در اثر مصرف سیگار جان خود را از دست میدهند. همچنین، مصرف دخانیات در ایران روزانه چیزی معادل 50 میلیارد ریال هزینه در بر دارد. لذا، تحقیق درباره استعمال دخانیات و آثار سوء آن و راههای پیشگیری و مبارزه با آن ضروری به نظر میرسد. یکی از راههای پیشگیری و مبارزه با این پدیده، افزایش آگاهی مردم از نتایج زیانبار استعمال دخانیات، به وسیله تبلیغات تلویزیونی است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبه عمیق، به نظرات 13 نفر از کارشناسان در خصوص افزایش آگاهی مخاطبان، ساخت برنامهها و تبلیغات تلویزیونی و نقاط قوت و ضعف تبلیغات ساخته و پخششده در این زمینه، میپردازد. نتایج حاصل از این مصاحبهها، لزوم توجّه ویژه برنامهسازان و تهیهکنندگان به تولید برنامهها و تبلیغات مرتبط، همچنین تعامل بیشتر دستگاهها به خصوص وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را نشان میدهد.
مجید رجبی؛ حسینعلی افخمی
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، صفحه 91-126
چکیده
سواد رسانهای، توانایی دسترسی به رسانهها، درک و ارزیابی انتقادی جنبههای مختلف محتوای رسانهها برای خلق ارتباطات در زمینههای گوناگون است. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش سواد رسانهای به اقشار مختلف مردم آغاز شده و این موضوع اهمّیت خود را پیدا کرده است. هرچند تمام ایدئولوژیهای رسانهای منفی نیستند و رسانهها ...
بیشتر
سواد رسانهای، توانایی دسترسی به رسانهها، درک و ارزیابی انتقادی جنبههای مختلف محتوای رسانهها برای خلق ارتباطات در زمینههای گوناگون است. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش سواد رسانهای به اقشار مختلف مردم آغاز شده و این موضوع اهمّیت خود را پیدا کرده است. هرچند تمام ایدئولوژیهای رسانهای منفی نیستند و رسانهها ایدئولوژیهای مثبت هم دارند، اما افرادی کهسوادرسانهایکمیدارند،بایدپیامهایرسانهایراهمانگونهکهرسانههاارائهمیکنند،بپذیرندو میخهایگردپیامهایرسانهایرادرسوراخهایچهارگوشومربّعشکلزندگیخودچفتکردهوتطبیقدهند. در کشور ما نیز سواد رسانهای و آموزش آن بهخصوص برای کسانی که بیشتر با رسانهها در ارتباطاند، اهمّیت ویژهای دارد. از این میان، مدیران و کارکنان روابط عمومیها، از جمله کسانی هستند که به انحاء مختلف با رسانهها در ارتباطاند و علاوه بر توانایی درک و ارزیابی انتقادی محتوای رسانهها، باید بتوانند محتوای رسانهای مناسبی خلق کنند. پژوهش حاضر میزان سواد رسانهای این قشر و عوامل مرتّبط با آن را مورد بررسی قرار داده است. نتایج تحقیق نشان میدهد عواملی نظیر میزان تحصیلات، سواد بصری، سابقه کار، رشته تحصیلی، عادت رسانهای و مصرف رسانهای به ترتیب بیشترین تأثیر را بر سواد رسانهای مدیران و کارکنان روابط عمومیها دارند و متغیرهای سرمایه فرهنگی و پست سازمانی در رگرسیون خطی تأثیر مستقیم بر سواد رسانهای ندارند. مقدارRبدست آمده در تحقیق کنونی، 819/0 میباشد که نشان میدهد 67 درصد از تغییرات میزان سواد رسانهای ناشی از متغیرهای فوق است و 33 درصد تغییرات باقیمانده متأثر از عوامل و متغیرهایی است که در تحقیق حاضر مدنظر نبودهاند.
علی جعفری؛ افسانه مظفری
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، صفحه 127-150
چکیده
در مقاله پیش رو هدف، شناخت چگونگی بازنمایی طبقه متوسط در فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین میباشد. این مقاله در رهیافت مطالعات فرهنگی و با تأکید برمقوله بازنمایی صورت گرفته است. در این مقاله از روش نشانهشناسی استفاده شده است و نظریه بازنمایی با تأکید بر آراء استوارت هال و تحلیل تقابلهای دوگانه استروس چارچوب نظری این تحقیق را شکل ...
بیشتر
در مقاله پیش رو هدف، شناخت چگونگی بازنمایی طبقه متوسط در فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین میباشد. این مقاله در رهیافت مطالعات فرهنگی و با تأکید برمقوله بازنمایی صورت گرفته است. در این مقاله از روش نشانهشناسی استفاده شده است و نظریه بازنمایی با تأکید بر آراء استوارت هال و تحلیل تقابلهای دوگانه استروس چارچوب نظری این تحقیق را شکل دادهاند.
نتایج تحقیق نشان داد که در فیلم جدایی نادر از سیمین، بازنمایی صورت گرفته از این طبقه بیشتر بر زندگی روزمرهای که این طبقه درگیر آن است تأکید میکند. بهعلاوه، طبقه متوسط به عنوان طبقهای که به اوضاع و شرایط، بدبین است و طبقهای که با تضاد و دوگانگی در زندگیاش مواجه است در فیلم بازنمایی میشود. همچنین بازنمایی طبقه متوسط از طریق قطببندی میان فرودست/ فرادست تبیین میشود و بافتسازی به مدد این تقابل با تکیه بر سرمایههای فرهنگی و اعتقادی، خود را نمایان میسازد. از دیدگاه تماتیک، دروغ، خیانت، پنهانکاری، پیشداوری، داوری و قضاوت، موضوعهای نمایشیشده (دراماتیزه شده) در میان خط رواییهای فیلم جدایی نادر از سیمین بوده است.
علی کرم پور میرزا؛ علیرضا حسینی پاکدهی
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، صفحه 151-178
چکیده
در این مقاله، به بررسی تطبیقی تحولات سیاسی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، در دو سایت بی.بی.سی فارسی و ایرنا پرداخته شده است. مسأله اصلی مقاله این است که سایت بی.بی.سی فارسی و سایت خبرگزاری جمهوری اسلامیایران (ایرنا) چگونه اخبار مربوط به تحولات سیاسی کشورهای عربی و شمال آفریقا را پوشش میدهند؟ چه تفاوتی بین نحوه بازتاب اخبار در این ...
بیشتر
در این مقاله، به بررسی تطبیقی تحولات سیاسی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، در دو سایت بی.بی.سی فارسی و ایرنا پرداخته شده است. مسأله اصلی مقاله این است که سایت بی.بی.سی فارسی و سایت خبرگزاری جمهوری اسلامیایران (ایرنا) چگونه اخبار مربوط به تحولات سیاسی کشورهای عربی و شمال آفریقا را پوشش میدهند؟ چه تفاوتی بین نحوه بازتاب اخبار در این دو سایت وجود دارد؟ جامعه آماری این تحقیق کلیه اخبار مربوط به این تحولات در این دو سایت مورد بررسی در سال 2011 میباشد و از روش تحلیل محتوا استفاده نموده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که تفاوت معناداری بین سایتهای مورد بررسی، از نظر تحولات کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا وجود ندارد؛ یعنی سایتهای ایرنا و بی.بی.سی فارسی، این کشورها را به یک نسبت، پوشش خبری دادهاند و تفاوتی در بین آنها نیست. همچنین هر دو سایت مورد بررسی، بیشتر مطالب خود را به صورت خبر ارائه کردهاند. سایت بی.بی.سی فارسی بیشتر از سایت ایرنا از گزارش، تحلیل و تفسیر استفاده کرده است. سایت ایرنا در ارائه مطالب خود، بیشتر از عنصر خبری «که» و ارزش خبری «شهرت» استفاده کرده، اما سایت بی.بی.سی از عنصر خبری «چه» و ارزش خبری «برخورد» بیشتر استفاده کرده است. بیشتر مطالب دو سایت نسبت به دولت، جهتگیری منفی داشتهاند. در جهتگیری نسبت به مردم، دو سایت در بیشتر مطالب خود، نسبت به مردم جهتگیری خنثی داشتهاند. هم سایت ایرنا و هم سایت بی.بی.سی فارسی در بیشتر مطالب خود، در ارائه مطالب مربوط به رویدادهای کشورهای مورد بررسی از قاببندی خاصی استفاده نکردهاند.
اعظم فراهانی؛ محمدرضا آستانه؛ عبدالله گیویان
دوره 9، شماره 21 ، دی 1392، صفحه 179-208
چکیده
گرافیک خبری میتواند حجم زیادی از اطلاعات مربوط به یک خبر را در فضایی محدود، با جذّابیت دیداری زیاد، امکان درک و فهم ساده و سریع و با توان عینیتبخشی و باورپذیری بسیار ارائه کند. بهرغم آنکه از این نوع گرافیک در رسانههای بزرگ جهان فراوان استفاده میشود، اما کاربرد آن در ایران محدود است.
این پژوهش، با هدف بررسی و تبیین کاربرد، ...
بیشتر
گرافیک خبری میتواند حجم زیادی از اطلاعات مربوط به یک خبر را در فضایی محدود، با جذّابیت دیداری زیاد، امکان درک و فهم ساده و سریع و با توان عینیتبخشی و باورپذیری بسیار ارائه کند. بهرغم آنکه از این نوع گرافیک در رسانههای بزرگ جهان فراوان استفاده میشود، اما کاربرد آن در ایران محدود است.
این پژوهش، با هدف بررسی و تبیین کاربرد، ویژگیها و قابلیتهای گرافیک در اخبار تلویزیون انجام شده است. این پژوهش در پاسخ به این مسئله که «گرافیک در خبر تلویزیونی چه کاربرد و ویژگیهایی دارد؟» و «نقاط ضعف و قوت کاربرد گرافیک خبری در سیمای جمهوری اسلامی ایران کدام است؟»، با استفاده از روشهای کیفی (نشانهشناسی و مصاحبه با کارشناسان)، عناصر گرافیکی یک بخش خبری را ازهر 5 شبکه سراسری (یک، دو، سه، چهار و خبر) مورد بررسی قرار داده است و در نهایت به این نتیجه رسید که شیوه غالب در بخشهای خبری یاد شده، برای ارتباط و انتقال اخبار گفتار و کلام است.
درحالیکه در میان آثار موجود، کارهای خوبی نیز دیده میشود، اما عدم استفاده از عناصر گرافیکی ارزشمند و کارآمد، نبود عناصر هویتبخش که نمایانگر هویت ایرانی و چهره ملی نزد مخاطبان باشند، کارکرد تزئینی که به مستند کردن اخبار کمک نمیکند، نبود رابطه بین بود و نبود تصاویر و مستندات بصری و درست استفاده نکردن از رنگ و نوشتار در آثار گرافیکی بخشهای خبری بررسی شده از جمله نقاط ضعف بهکارگیری عناصر گرافیکی در بخشهای خبری یاد شده است.