نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

بررسی درس‌ها و فرامین قرآن در حوزه ارتباطات انسانی به ویژه در زمینه فعالیت‌های رسانه‌ای و تعامل رسانه‌ها با مخاطبان، از جمله مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده‌است و نسخه دقیقی درباره شیوه‌های رفتاری رسانه وجود ندارد. در تحقیق حاضر تلاش شده‌است به بیان دستورالعمل قرآن درباره حقیقت گویی و لزوم مراعات دقیق آن در امر ارائه پیام از سوی رسانه‌ها پرداخته شود.
قرآن همه پیام آورانش را به حق‌گویی و دوری از خیانت در امانت (پیام) توصیه کرده است و مصلحت اندیشی‌های بی‌مورد را درست نمی‌داند. کلام خدا و همه رسولانش بر حق استوار است و از این آموزه حتی برای رضایت عده‌ای و همراه شدن آنها با دین خدا، کوتاه نمی‌آیند. رسانه‌ها و صاحبانشان نباید به خاطر مصالح شخصی و گروهی و ترس از خدشه‌دار شدن موقعیت ظاهری اجتماعی ـ سیاسی خود از گفتن حق چشم بپوشند و طبق هوا و هوس مردم یا گروهی خاص سخن بگویند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Significance of Truthfulness in Conveying Media Message from Qur’anic Perspective

نویسندگان [English]

  • Sadegh Yazdani
  • Mohsen Esmaeili

چکیده [English]

Little research has been carried out on Qur’anic lessons and canons relating to human communications, particularly media activities and their interaction with the audiences, and there is no rigid literature on media behaviors in this regard. The present study attempts to shed lights on Qur’anic canons and principles about commitment to truthfulness in the process of conveying message via media.
The Holy Qur’an advises all its messengers to observe truthfulness and avoid treason in conveying messages, and does not deem white lies as appropriate. God and His messengers’ words are based on truthfulness and they do not go against this tenet for persuasion of a few individuals to join religion. Media and their owners shouldn’t overlook the truth on personal accounts or fear for staining their social-political status; they have to avoid talking based on personal interests or the interests of a certain group of individuals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Righteousness
  • Prudence
  • truthfulness
  • messenger