نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
2 دکتری پژوهش هنر
چکیده
علیّت یکی از مهمترین دغدغههای بشری و از بنیادیترین مفاهیم فلسفی است. فیلسوفان غربی که اندیشه آنها، در این پژوهش مورد مطالعه است، از دوران باستان تا معاصر رابطه بین علّت و معلول را از چند نظر بررسی کردهاند. فیلسوفان سنتی و کلاسیک، بهویژه ارسطو، رابطه علّی را ضروری و قطعی دانستهاند. به این معنا که این رابطه بر اصل ضرورت بنا نهاده شده است و هر پدیدهای در جهان، ضرروتاً علتی دارد. در روایت کلاسیک که معمولاً فیلمهای هالیوودی نمونه آن هستند، علیت مهمترین عنصر است که وحدت و انسجام پیرنگ داستانی را تضمین میکند. به سبب آنکه علیت در سنت فلسفی ارسطو، ضروری بود، در روایت سینمایی کلاسیک نیز رابطه علت و معلول براساس اصل ضرورت است. این رابطه در روایت سینمایی پست مدرن بهصورت تصادفی در میآید. به نظر میرسد تغییرات رابطه علّت و معلول در اندیشه فلسفی، موجب دگرگونی علیّت در ساخت روایی فیلمها شده است. به این علت که روایت در سینمای ایران و فیلمهای داستانی بازتاب و انعکاس روایت در سینمای غرب است، این پژوهش تلاش دارد علاوهبر تحقیق و اثبات تأثیر علیّت در فلسفه بر رابطه علت و معلولی در روایت سینمایی، فیلم سینمایی طعم گیلاس(1378) را بهصورت هدفمند و به روش تحلیلی ـ توصیفی مورد تحلیل محتوایی قرار بدهد، تا دگرگونی روایت از طریق تغییر در روابط علت و معلولی بررسی شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Philosophical Approach to Causality Principle in Postmodern Cinematic Narrative (A Study of Taste of Cherry)
نویسندگان [English]
- Asghar fahimi far 1
- Ali Sheikhmehdi 1
- asadollah gholamali 2
2 master
چکیده [English]
Causality is a significant concern to humankind and also a fundamental philosophic concept. Western philosophers whose ideas are discussed in this research, studied cause-effect relationship from different point of views. Cinematic narrative is a combination of causality ,time and space system. In classic narrative which are typically in Hollywood films, causality is the most important element that guarantee the coherence and unity of a plot. Since the causality in Aristotle's philosophical tradition was essential, the cause-effect relationship in classic cinematic narrative is also based on the principle of necessity. Cause-effect relationship in postmodern cinematic narrative is accidental. It seems that variation in cause-effect relationship through philosophical thoughts resulted in transformation of causality in film narrative structure. Since narrative in Iranian films is in part a reflection of the narrative in western cinema, this study tries to investigate and assert the impact of philosophical causality on the cause-effect relationship of cinematic narrative. Furthermore surveying the Taste of Cherry (1999) by method of content analysis is considered to examine the narrative variation from conversion of the cause-effect relationship
کلیدواژهها [English]
- Causality
- Philosophy
- Narration in Post Modern film
- Abbas kiarostami
- Taste of Cherry