مطالعه شیوه‌های خلق شخصیت‌های باورپذیر در متون نمایشی رادیو

سهیلا باقری شریف آبادی؛ مجید شریف خدایی؛ محمد اخگری

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83876

چکیده
  شخصیت پایه و اساس زندگی، درام و نمایشنامه است و ارائه موضوعات در قالب نمایش و با طراحی شخصیت‌های باورپذیر می‌تواند در ارائه مفهوم به مخاطب مؤثرتر عمل کند. چون رادیو، رسانه‌ای است تخیل‌پذیر و قدرت تأثیر و نفوذش از این رهگذر بیشتر و سریع‌تر از سایر رسانه‌هاست، این پژوهش به مطالعه و تبیین قواعدی ویژه جهت باورپذیری شخصیت که متناسب ...  بیشتر

سیاست رسانه‌ای شبکه پرس تی وی در ارائه تصویر ایران به مخاطبان انگلیسی زبان: مطالعه موردی برنامه ایران

حسن بشیر؛ علیرضا رحمانی

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، صفحه 27-52

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83878

چکیده
  شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی به‌عنوان مهم‌ترین درگاه رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران به سوی مخاطبان انگلیسی نیازمند تدوین چارچوب‌های سیاستی متقن و مبتنی بر دانش و تخصص می‌باشد. آنچه مقاله پیش‌رو بدان می‌پردازد، ارزیابی و بررسی روند سیاستگذاری رسانه‌ای شبکه پرس تی وی در قبال بازنمایی تصویر ایران می‌باشد. اهمیت تصویر ایران با توجه ...  بیشتر

رویکردی فلسفی به اصل علیت در روایت سینمایی پست مدرن (مطالعه‌ای بر فیلم طعم گیلاس)

اصغر فهیمی فر؛ علی شیخ مهدی؛ اسدالله غلامعلی

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، صفحه 53-70

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83879

چکیده
  علیّت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشری و از بنیادی‌ترین مفاهیم فلسفی است. فیلسوفان غربی که اندیشه آنها، در این پژوهش مورد مطالعه است، از دوران باستان تا معاصر رابطه بین علّت و معلول را از چند نظر بررسی کرده‌اند. فیلسوفان سنتی و کلاسیک، به‌ویژه ارسطو، رابطه علّی را ضروری و قطعی دانسته‌اند. به این معنا که این رابطه بر اصل ضرورت بنا ...  بیشتر

کارکرد نشانه‌شناسی لایه‌ای به‌عنوان یک روش تحلیل متن در قالب «آگهی خدمات عمومی» در شبکه رادیویی سلامت

طاهره جولانی؛ محمدرضا پهلوان نژاد؛ حسن خجسته باقرزاده

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، صفحه 71-94

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83880

چکیده
  در این پژوهش، کارکرد نشانه‌شناسی لایه‌ای به‌مثابۀ روش تحلیل متن در پی.اس.ای.های شبکۀ رادیویی سلامت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا لایه‌های نشانه‌ای موجود در این قالب مهم و نو برنامه‌سازی رادیو و سازوکار و ارتباط لایه‌ها و رمزگان تشکیل‌دهندۀ‌ آنها مشخص شود. در پژوهش پیش‌رو پنج پی.اس.ای. از مجموع ده پی.اس.ای. پخش‌شده در نیمۀ اول سال ...  بیشتر

شبکه‌های اجتماعی مجازی و تولید شایعات در انتخاباتِ سیاسی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام)

مرتضی شمس؛ محمد مهدی فرقانی

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، صفحه 95-120

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83881

چکیده
  پژوهش کیفی پیش‌رو که با روش اتنوگرافی انجام گرفته است، به دنبال پاسخ به این سؤال است که شبکه‌های اجتماعی مجازی در تولید شایعات انتخابات سیاسی در کشور چه نقش و کارکردی دارند؟ جامعه آماری پژوهش، صفحات فارسی زبان شبکه اجتماعی اینستاگرام است که در انتشار اخبار انتخاباتی، دو ماه قبل و دو ماه بعد از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی ...  بیشتر

بازنمایی ابعاد هویت فرهنگی در مجموعه انیمیشن باب اسفنجی

فائزه تقی پور؛ سپهر خلجی؛ آسیه معینی

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، صفحه 121-150

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83882

چکیده
  این پژوهش، با هدف بررسی مؤلفه‌های فرهنگی مجموعه انیمیشن‌های پربیننده کودکان انجام یافت. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی بود. جامعه آماری شامل 15 قسمت مجموعه انیمیشن باب اسفنجی، شلوار مکعبی تولید شده توسط کمپانی نیکلودین بود و همه این انیمیشن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین یافته های به دست آمده در پنج گروه اصلی ...  بیشتر

تحلیل روایتِ فیلم مستند سیاسی (مطالعه موردی: فیلم مستند «به روایت دربار» و «ایران و غرب»)

مهدی منتظرقائم؛ محمد حسن یادگاری

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، صفحه 151-178

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83883

چکیده
  در این مقاله با استفاده از تحلیل روایت از منظر اقناعی، دو مستند سیاسی درباره «انقلاب اسلامی ایران در سال 57»، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. مستندهای مورد نظر «به روایت دربار» و «ایران و غرب(قسمت اول)» به‌ترتیب محصول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه بی‌بی‌سی می‎باشند. برای دستیابی به تحلیل روایت این دو مستند ...  بیشتر

نظریه مانستربرگ: «ذهن» ماده خام سینما،یا سینما هنرِ«ذهن» به‌مثابه کنش ادراکی

احمدرضا معتمدی

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، صفحه 179-198

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83884

چکیده
  هوگو مانستربرگ در سال ۱۹۱۶ به‌عنوان نخستین نظریه‌پرداز فیلم بر مبنای فلسفه ایده‌آلیستی کانت به تجزیه و تحلیل هنر نوپدیدار سینما مبادرت ورزیده است. بسیاری از تحلیل‌گرانی که پس از وی به تحلیل و واکاوی نظریة فیلم وی «فتو پلی: بررسی روان‌شناسی و زیبایی‌شناسی فیلم» پرداخته‌اند، بر این اعتقاد بوده‌اند که مانستربرگ علت مادی یا ...  بیشتر

تحلیل نشانه‌شناختی اینفوگرافیک و موشن گرافیک‌های پخش شده از شبکه‌های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران در سال 1396

رضا فرخ نژاد؛ عزیزالله سالاری

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، صفحه 199-228

https://doi.org/10.22085/javm.2019.83885

چکیده
  مقاله بر آن است بر مبنای دو نظریه «چارچوب‌سازی» و «طرح‌ذهنی»، انواع اینفوگرافیک را به‌عنوان یکی از مؤثرترین راهکارها برای بهبود درک مخاطب و انتقال موفق پیام‌های رسانه­ای معرفی نماید.بر این اساس 37 اینفوگرافی‌ها و موشن‌گرافیک‌های پخش شده در برنامه‌های غیرنمایشی و غیرخبری شبکه‌های یک، دو، سه، چهار و پنج سیما طی سال ...  بیشتر

مقایسه نقش سبک‌های رهبری تحول‌آفرین و خدمتگزار درتوانمندسازی کارکنان سازمان صدا و سیمای مرکز مازندران

جواد طباخی ممقانی؛ محمدعلی هرمزی زاده؛ مجید کریمی

دوره 12، شماره 28 ، اسفند 1397، صفحه 229-255

https://doi.org/10.22085/javm.2019.84281

چکیده
  پژوهش پیش‌رو با هدف مقایسه نقش سبک‌های رهبری تحول‌آفرین و خدمتگزار در توانمندسازی کارکنان صداوسیمای مرکز مازندران انجام شد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و روش پیمایشی که ابزار جمع‌آوری اطلاعات متغیر مستقل پرسشنامه استاندارد رهبری تحول‌آفرین (باس و آولیو، 2000)، پرسشنامه رهبری خدمتگزار (قلی‌پور و حضرتی، 1388) و متغیر وابسته پرسشنامه ...  بیشتر