نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما
2 عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه صداوسیما
3 کارشناسی ارشد مدیریت رسانه
چکیده
پژوهش پیشرو با هدف مقایسه نقش سبکهای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار در توانمندسازی کارکنان صداوسیمای مرکز مازندران انجام شد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و روش پیمایشی که ابزار جمعآوری اطلاعات متغیر مستقل پرسشنامه استاندارد رهبری تحولآفرین (باس و آولیو، 2000)، پرسشنامه رهبری خدمتگزار (قلیپور و حضرتی، 1388) و متغیر وابسته پرسشنامه توانمندسازی کارکنان (اسپریتزر و میشرا، 1995) بود. روایی ابزارها از نوع روایی صوری و پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای سبک رهبری تحولآفرین 956/0، برای سبک رهبری خدمتگزار 968/0 و برای توانمندسازی کارکنان 900/0 بدست آمد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان سازمان صدا و سیمای مرکز مازندران که در مجموع 369 نفر و حجم نمونه با فرمول کوکران 188 نفر بدست آمد و نمونهگیری طبقهای تصادفی انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین مؤلفههای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار و تمامی ابعاد آن با توانمندسازی کارکنان رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. مقایسه سبکهای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار نشان میدهد که رابطه سبک رهبری خدمتگزار با توانمندسازی کارکنان سازمان صداوسیما، قویتر از رابطه سبک رهبری تحولآفرین با توانمندسازی کارکنان میباشد. نتایج رگرسیون نشان میدهد از میان متغیرهای سبک رهبری تحولآفرین، متغیر نفوذ آرمانی 368/0 توانمندسازی کارکنان را پیشبینی میکند و از میان متغیرهای سبک رهبری خدمتگزار، متغیر قابلیت اعتماد ۵۳۰/۰ و متغیر مهرورزی ۳۷۸/۰ قابلیت پیشبینی متغیر توانمندسازی کارکنان را دارا میباشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparing the Role of Transformational and Servant leadership Styles in Empowerment of IRIB Staff in Mazandaran TV Center
نویسندگان [English]
- Javad tabbakhi 1
- Mohammad ali Hormozi zadeh 2
- majid karimi 3
1 Assistant Professor at IRIB University
2 Instructor at IRIB University
3 M.A in communication
چکیده [English]
The purpose of this study is to compare the role of transformational and servant leadership styles in empowerment of Mazandaran Television center staff. The research is, in terms of goals, an applied one and, in terms of method, a survey one.The tool used to collect independent variable data from Transformational Leadership Standard Questionnaire (Bass & Auliv, 2000), Servant Leadership Questionnaire (Gholipour and Hazrati, 2009), and the dependent variable of Staff Empowerment Questionnaire (Spreader and Mishra , 1995). The validity of the tools was based on face validity and reliability of tools using Cronbach's alpha coefficient for the transformational leadership style of 0.956, for servant leadership style 968 and for staff empowerment of 0/99. The statistical population of the study consisted of all employees of Mazandaran TV Center, a total of 369 people and a sample size of 188 were used for Cochran formula and a random stratified sampling was done. Findings of the research indicate that there is a direct and significant relationship between transformational leadership and service provider dimensions and all aspects of it with employee empowerment. Comparison of transformational leadership styles and servant leadership styles shows that the relationship between servant leadership style and the empowerment of the staff is stronger than the transformational leadership style relationship with employee empowerment. The results of regression show that among transformational leadership style variables, the predicted influential variable predicts employee empowerment of 36.8%. Among the variables of servant leadership style, reliability variable, 0. 530, and omnipotence variable 0.378, the ability to predict the empowerment variable.
کلیدواژهها [English]
- Transformational leadership
- Servant leadership
- Empowerment
- IRIB
- Mazandaran TV Center