نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری علوم ارتباطات
2 استادیار دانشگاه صدا و سیما
چکیده
مقاله بر آن است بر مبنای دو نظریه «چارچوبسازی» و «طرحذهنی»، انواع اینفوگرافیک را بهعنوان یکی از مؤثرترین راهکارها برای بهبود درک مخاطب و انتقال موفق پیامهای رسانهای معرفی نماید.بر این اساس 37 اینفوگرافیها و موشنگرافیکهای پخش شده در برنامههای غیرنمایشی و غیرخبری شبکههای یک، دو، سه، چهار و پنج سیما طی سال 1396 به صورت تمامشماری، با رویکرد نشانهشناسی لایهای و با استفاده از الگوی «سلبی» و «کاودری» بررسی و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد این شبکهها 37 اینفوگرافیک پخش کردهاند که از این تعداد، 12 مورد ایستا، 19 مورد متحرک و 6 مورد چند رسانهای است. تحلیل نشانهشناختی آثار نشان میدهد، میزان استفاده از نشانههای شمایلی بیشتر و موفقتر بوده ولی نظامهای نشانهای به کار رفته، در تولید معنا موفق نبوده و کمتر به جنبههای دلالتی آن پرداختهاند. از نظام نشانهای تصویری استفاده مطلوبی نشده است و عموماً کارکردی تزئینی داشتهاند. نظام نشانهای کلامی بیش از هر نظام دیگر بر کل آثار سیطره دارد در حالی که کاربرد موشن یا اینفوگرافی سادهسازی مفاهیم پیچیده به زبان تصویر است. نسبت گفتار به گرافیک نامتناسب است، از شیوایی، سادگی و ایجاز برخوردار نیستند. در بعد نوشتاری نیز ناخوانا بودن واژگان، انتخاب نامناسب قلم به لحاط تناسب گرافیکی با کل اثر، آنها را در تولید معنا و جذابیتهای بصری ناکام گذاشته است. در نشانههای حرکتی، حرکتها ناچیز و کارکردی معناساز ندارند. عموماً آثار از اهداف و کارکردهایی که بر یک اینفوگرافیک مطلوب مترتب است (اطلاع رسانی، رابطه بصری اثر و اطلاعات و ...)، کاملاً به دور بودند. البته استفاده مناسب از نشانههای شمایلی، موسیقی مناسب، نریتورهای توانمند و پژوهشهای برنامهای را میتوان از نقاط قوت اینفوگرافیهای پخش شده به شمار آورد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Semiotic Analysis of Infographics and Motion graphics Broadcasted in the Islamic Republic of Iran Broadcasting Networks (IRIB) in 2017
نویسندگان [English]
- Reza Farrokhnejad 1
- Azizollah Salari 2
چکیده [English]
This paper tries to introduce info graphics types as one of the most effective ways of improving audience comprehension and the successful transmission of media messages based on two theories –“framework” and “subjective initiatives.” Accordingly, 37 infographics and motion graphics which broadcasted in the non-narrative and non-news programs of 1st, 2nd, 3rd, 4th, and 5th channel of IRIB in 2017 were examined as census, with layer semiotic approach using “Selbi” and “Kadori” model. The results show that these channels have broadcasted 37 infographics, of which 12 are static, 19 animated and 6 multi-media. The semiotic analysis of the works indicated that the use of iconic symbols were more successful, but the semiotic systems used in making meanings have not been successful in producing meaning and have less focused on its attributive aspects. The visual semiotic system is not used desirably and has generally been decorative. The verbal semiotic system has been more dominant than any other system with command over the entire works, whereas the use of motion or infographics is the simplification of complex concepts in the language of the image. The ratio of speech to graphics is disproportionate and lacks eloquence, simplicity, and brevity. In the written aspect, the illegibility of the vocabulary and the inappropriate selection of the font in terms of graphical fit with the entire work have made them unsuccessful in producing visual meaning and visual appeal. In motion signs, the movements are few and have no semiotic function. Overall, the works were completely away from the goals and functions related to a desirable infographics (informing, visual interaction of works and information, and so on). However, the proper use of iconographic symbols, good music, powerful narrative and program research can be considered as the strengths of infographics broadcasted.
کلیدواژهها [English]
- Infographics
- Semiotics
- Graphics
- Television
- Media Frame working