چالشهای نظری در گذار از رسانه های سنتی به رسانه‌های نوین: ترندسازی توئیتری در برابر برجسته سازی تلویزیونی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما

10.22085/javm.2020.207870.1434

چکیده

با نظر به دگرگونی شگرف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ویژگی اساسی انقلاب رسانه‌ای در آمیختگی دو مفهوم دیجیتالی و تعاملی شدن خلاصه شده است. این دو در کنار هم سبب دگرگونی در قلمرو ارتباطات رسانه‌ای گشته و سبب می‏شود برخی نظریه‌های سنتی همچون برحسته‏‏سازی، مندرج در پارادایم مسلط بر وسایل ارتباط جمعی که یکسویی و مخاطب انبوه را مفروض داشت، در پارادایم تازه در سطح شبکه‏ های اجتماعی مجازی با سازوکار هشتگ (#) و ترندسازی در تنگنای تبیین پدیده‌های ارتباطی قرار گیرد. مخاطبان دیروز، اکنون در گروه‌های کوچک ساخت‌بندی و در تعامل باهم می‌توانند درباره رویدادهای روز نظر داده و آن را نشر دهند. این مواضع نظری می‏تواند همسو یا مغایر با مواضع برجسته‌سازی شده در رسانه‌‏های جمعی باشد. این پژوهش به روش تحلیل مضمون خوانش‌های مسلط، مصالحه و متضاد کاربران توئیتر را استخراج کرده، نشان می‏دهد چگونه بخشی از کاربران با استفاده از سازوکار هشتگ و ترند توئیتری، برجسته‌سازی خبری تلویزیون را در جریان تحولات اجتماعی دیماه 1396 کشور با خوانش‏های متفاوت و متضاد به چالش کشیدند. یافته‏ ها نشان می‏دهد، برای تبیین پدیده‌های ارتباطی در سطح شبکه‌های اجتماعی مجازی به اصلاح و تحول در حوزه‏های نظری، به‏ ویژه در نظریه برجسته‏سازی نیاز است. ادامه مطالعات درباره تحولات نظری توصیه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Theoretical Challenges of Traditional and New Media: Twitter Trending in Contradiction with Television Agenda Setting

نویسنده [English]

  • MohammadAli Hakimara
Faculty member
چکیده [English]

Having tremendous developments in information and communication domain, the basic characteristics of media revolution are highlighted by merging of the two concepts: digitization and interactivity. Aligned together, these characteristics have challenged some dominant concepts borne in mass communication era, proclaiming that these properties can no longer explain the communication phenomena happening at social media, where anonymous mass audience now are not only structured in to small groups, but can have different readings of social issues which are set as agendas in conventional media such as television: negotiate reading, dominant reading and oppositional readings of what mass media dispatches as codes. User's Readings are announced by using Hashtags (#) and trending them at social media. This research has studied these reading by thematic analysis of the contents of Hashtags trended on Twitter and related agendas set by national television News reporting during July 6th-20th, 1396, on occasion of socio-political protests. Findings indicate the theoretical challenges and so, revisions of mass communication theories such as agenda setting must be considered. Farther studies of the challenges have been suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • “Theoretical Transformation”
  • “Television”
  • “Social Network”
  • “Hashtag”
  • “Trending”
  • "Agenda Setting"