نرجس السادات صالحی؛ محمدعلی هرمزی زاده
دوره 6، شماره 13 ، مهر 1389، صفحه 10-31
چکیده
رادیو رسانه ای شنیداری است و در این میان بی تردید گفتار نقش بسیار مهمی ایفا می کند. از طرفی شبکه های مختلف رادیویی با توجه به داشتن مخاطبان خاص خود به شیوه های مختلف سعی در جذب و نگهداری این مخاطبان دارند. هر شبکه رادیویی برای آنکه جاذبه و تنوع پیام هایش حفظ شود آن را در پوشش برنامه های مختلف تنظیم و طراحی می کند و چون هر برنامه مشخصاتی ...
بیشتر
رادیو رسانه ای شنیداری است و در این میان بی تردید گفتار نقش بسیار مهمی ایفا می کند. از طرفی شبکه های مختلف رادیویی با توجه به داشتن مخاطبان خاص خود به شیوه های مختلف سعی در جذب و نگهداری این مخاطبان دارند. هر شبکه رادیویی برای آنکه جاذبه و تنوع پیام هایش حفظ شود آن را در پوشش برنامه های مختلف تنظیم و طراحی می کند و چون هر برنامه مشخصاتی مربوط به خود دارد بنابراین هر برنامه زبان خاصی هم می طلبد. از جمله شیوه های جذب مخاطب در شبکه جوان استفاده از سبک گفتار محاوره ای است . در این تحقیق از طریق روش پیمایشی به بررسی میزان رضایت نوجوانان وجوانان از این سبک گفتاری پرداخته ایم.
حمیدرضا نجفی؛ سیدمحمد دادگران
دوره 6، شماره 13 ، مهر 1389، صفحه 32-49
چکیده
بی شک در برنامه سازی رادیویی هدف اصلی ازساخت هر برنامه تاثیرگذاری بر مخاطب است.مخاطب در واقع عامل و علت غایی برنامه سازی است.به عبارتی قصد داریم تا تغییری در نیازها ؛گرایشها ،طرز تفکر او ایجاد کنیم.آنچه در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است توجه به این نکته است که برنامه های ما تا چه اندازه چنین توانایی را داراست.با رعایت چه شرایطی ...
بیشتر
بی شک در برنامه سازی رادیویی هدف اصلی ازساخت هر برنامه تاثیرگذاری بر مخاطب است.مخاطب در واقع عامل و علت غایی برنامه سازی است.به عبارتی قصد داریم تا تغییری در نیازها ؛گرایشها ،طرز تفکر او ایجاد کنیم.آنچه در این راستا از اهمیت زیادی برخوردار است توجه به این نکته است که برنامه های ما تا چه اندازه چنین توانایی را داراست.با رعایت چه شرایطی به این درجه از تاثیرگذاری خواهد رسید؟ما در این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ این سوالات بودیم.
قطعا برخورداری برنامه ها از پشتوانه پژوهشی می تواند بر این تاثیر گذاری بیافزاید و برنامه های رادیو را در مسیر پاسخگویی به نیاز های مخاطب قرار داده و سبب رضایت مندی او به عنوان یکی از مولفه های موفقیت برنامه های رادیویی گردد.برای بررسی وضعیت موجود بهره گیری رادیو از پژوهش در برنامه هایش به منظور تامین نیازهای مخاطبین و رضایت مندی آنان از روش پیمایشی و برای ترسیم وضعیت مطلوب از روش گروه کانونی استفاده کرده ایم.نتایج بدست آمده نشان می دهد که برنامه ها ی برخوردار از چنین پشتوانه ایی توانسته اند مخاطب بیشتری جذب و آنها را از انتخاب رسانه رادیو خشنود سازند.البته در بررسی نتایج بدست آمده به این واقعیت می رسیم که برای رسیدن به وضعیت مطلوب بهره گیری از پژوهش در برنامه ها راههای نپیموده زیادی پیش رو داریم که گام نهادن در آنها ما را در رسیدن به هدفمان که همانا رضایت مندی مخاطب از انتخاب رسانه ما است نزدیکتر می این تحقیق در دو بخش پیمایش و گروه کانونی ما را متوجه ضرورت و اهمیت این مسئله ساخته و برنامه ریزی در این مسیر را ضروری می نماید.کند.توجه به داده های
فاطمه کلهر؛ حوا صابر عاملی
دوره 6، شماره 13 ، مهر 1389، صفحه 50-68
چکیده
رادیو بر اساس نظام ارزشی و باورهای خود ، ناهنجاری های اجتماعی را توصیف می کند. این توصیفات ،واقعیت رسانه ای متفاوتی را به وجود می آورد که هم بر نگرش مخاطب تاثیر می گذارد و هم او را به این توصیفات وابسته می کند.
تبیین های متفاوت رادیو درباره ناهنجاری های اجتماعی ، ناگزیر در قالب یکی از رویکرد های نظری موجود جامعه شناسی قرار می گیرد. ...
بیشتر
رادیو بر اساس نظام ارزشی و باورهای خود ، ناهنجاری های اجتماعی را توصیف می کند. این توصیفات ،واقعیت رسانه ای متفاوتی را به وجود می آورد که هم بر نگرش مخاطب تاثیر می گذارد و هم او را به این توصیفات وابسته می کند.
تبیین های متفاوت رادیو درباره ناهنجاری های اجتماعی ، ناگزیر در قالب یکی از رویکرد های نظری موجود جامعه شناسی قرار می گیرد. از این رو در این تحقیق، با استفاده از روش تحلیل محتوا ، رویکرد گفتار برنامه های اجتماعی رادیو ایران در طرح ناهنجاری های اقتصادی ، بر اساس نظریات اثباتی جامعه شناسی ( آسیب اجتماعی ، بی سازمانی اجتماعی ، تضاد ارزشی و کج رفتاری ) مورد بررسی قرار گرفت.
از مهم ترین یافته های تحقیق این است که بیشترین موضوع ناهنجاری اقتصادی مطرح شده در برنامه های مورد بررسی ، " ضعف عمل به تعهدات مالی " به میزان 7/57 درصد است و رویکرد غالب گفتار ها در تبیین این ناهنجاری رویکرد" بی سازمانی اجتماعی" و ضعف مقررات در جامعه اشاره می کند . این امر گاهی باعث ایجاد ناهماهنگی شناختی در مخاطبان می شود .
شایسته چابکی؛ ویدا همراز
دوره 6، شماره 13 ، مهر 1389، صفحه 69-89
چکیده
موسیقی یکی از عناصری است که در برنامه رادیویی به جهت تاَثیرگذاری ، ایجاد ارتباط ، تنوع ، زیبایی و انتقال پیام به کار میرود. اما این امر زمانی میتواند به نتایج مطلوب دست پیدا کند که موسیقی نه تنها متناسب با برنامه که متناسب با زمان پخش آن انتخاب شود. انتخاب موسیقی برنامههای رادیویی یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات در رادیوست. ...
بیشتر
موسیقی یکی از عناصری است که در برنامه رادیویی به جهت تاَثیرگذاری ، ایجاد ارتباط ، تنوع ، زیبایی و انتقال پیام به کار میرود. اما این امر زمانی میتواند به نتایج مطلوب دست پیدا کند که موسیقی نه تنها متناسب با برنامه که متناسب با زمان پخش آن انتخاب شود. انتخاب موسیقی برنامههای رادیویی یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات در رادیوست. در عین حال توجه به ریتم شبانهروزی بدن شنوندهی رادیو نشان میدهد که نیازهای او در 24 ساعت شبانهروز متغیر و در افراد عادی قابل شناسایی است. این مقاله ضمن معرفی مهمترین نیازها به تطبیق آن با انتخاب موسیقی برنامه رادیویی میپردازد و الگویی را برای کاربرد موسیقی رادیو در شبانهروز ارائه میدهد.یافتههای این تحقیق که با کمک مطالعات کتابخانهای و اسنادی و مصاحبهی عمیق بدست آمده است میتواند راهنمای برنامهسازان و موجب جلب و جذب بیشتر شنوندگانی باشد که تا زمانی همراه رادیو باقی میمانند که به نیاز آن ها پاسخ داده شود.
زهره سطوت؛ مجید شریف خدایی
دوره 6، شماره 13 ، مهر 1389، صفحه 90-116
چکیده
یکی از راههای درک ماهیت زبانی هر متن و نوشتهای بر اساس ویژگیهای زبانشناسی آن صورت میپذیرد.در میان نظریههای زبانشناسی، یکی از مهمترین نظراتی است که از آن برای درک و معنای متن استفاده میشود، نظریه ساختگرایی است. در این مقاله نمـایش صحنهای به عنوان یک متن ادبی در نظر گرفته شده است و به بررسی آن در مقایسه ...
بیشتر
یکی از راههای درک ماهیت زبانی هر متن و نوشتهای بر اساس ویژگیهای زبانشناسی آن صورت میپذیرد.در میان نظریههای زبانشناسی، یکی از مهمترین نظراتی است که از آن برای درک و معنای متن استفاده میشود، نظریه ساختگرایی است. در این مقاله نمـایش صحنهای به عنوان یک متن ادبی در نظر گرفته شده است و به بررسی آن در مقایسه با نمایش رادیویی پرداخته شده است. در مقایسه این دو نمایش از نظریههای زبانشناسانی مانند سوسور، باختین، گرماس استفـاده شده است و بـا تکیه بر این نظریات تشابهها و تفاوتهای موجود میان متن نمایش صحنهای و متن نمایش رادیویی مورد توجه قرار گرفته است.